Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
3.11.1995
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem z zahtevo Občine Vitanje, ki jo zastopa župan Stanislav Kranjc, na seji dne 3.11.1995
Postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti 265. točke Odloka o določitvi referendumskih območij za ustanovitev občin (Uradni list RS, št. 22/94) in 1. člena Statuta Občine Zreče (Uradni list RS, št. 30/95) se ustavi.
1.Predlagatelj meni, da je ustanovitev Občine Zreče na območju, ki obsega tudi naselje Rogla, v nasprotju z drugim odstavkom 139. člena Ustave, ki določa, da območje občine obsega naselje ali več naselij, ki so povezana s skupnimi potrebami in interesi prebivalcev. Predlagatelj tudi meni, da v Odloku o določitvi referendumskih območij za ustanovitev občin (v nadaljevanju: Odlok) 264. in 265. referendumsko območje nista oblikovani v skladu z 8. členom Zakona o referendumu za ustanovitev občin (Uradni list RS, št. 5/94 - v nadaljevanju: ZRUO). Po navedbah predlagatelja je širše območje Rogle, vključno s sedanjim območjem RTC Rogla, ves čas po vojni spadalo v območje Krajevne skupnosti (do leta 1954 pa občine) Vitanje in ni bilo nikoli geografsko povezano s Krajevno skupnostjo Zreče. Predlagatelj navaja, da so se "trije občani Rogle na zboru občanov odločili, da se bo Rogla priključila Občini Zreče". Ti trije občani naj bi prijavili stalno prebivališče v naselju Rogla tik pred oblikovanjem referendumskih območij, tako da vse območje RTC Rogla dotlej ni imelo prebivalca s stalnim prebivališčem.
Predlagatelj meni, da samo trije prebivalci ne morejo tvoriti zbora občanov in tudi ne morejo dati Rogli statusa naselja, ki se lahko samostojno opredeli, v katero referendumsko območje bo spadalo. Zato predlagatelj meni, da bi moral biti referendum sklican za celotno območje Krajevne skupnosti Vitanje.
2.Po mnenju predlagatelja je tudi določba 1. člena Statuta Občine Zreče (v nadaljevanju: Statut) v neskladju z Ustavo, ker določa, da območje Občine Zreče obsega tudi območje naselja Rogla. Svojo navedbo predlagatelj utemeljuje s tem, da je Ustavno sodišče v odločbi št. U-I-183/94 z dne 9.11.1994 ugotovilo neustavnost 2. člena Zakona o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij (Uradni list RS, št. 60/94, 69/94 in 73/94 - odl. US - v nadaljevanju: ZUODNO), in sicer tudi na pobudo tedanje Krajevne skupnosti Vitanje, ki je izpodbijala 133. točko 2. člena tega zakona.
3.Predlagatelj predlaga, da Ustavno sodišče odpravi oziroma razveljavi določbo 265. točke Odloka v delu, ki se nanaša na naselje Rogla, in odpravi oziroma razveljavi 1. člen Statuta v delu, ki se nanaša na naselje Rogla.
4.Župan Občine Zreče zavrača utemeljenost predlagateljevih navedb. Sklicuje se na dejstvo, da Ustavno sodišče ni razveljavilo določb ZUODNO. Po njegovem mnenju ugotovitev neskladnosti tega zakona z Ustavo nima pravnih posledic za Občino Zreče in njen statut. Poleg tega navaja tudi naslednje vsebinske argumente, ki utemeljujejo vključitev Rogle v Občino Zreče:
-Osnovne prometne, energetske in PTT povezave se za Roglo zagotavljajo preko območja Občine Zreče.
-Vsi začasni in stalni prebivalci Rogle si zagotavljajo osnovne javne storitve (npr. storitve primarne zdravstvene dejavnosti) v Zrečah.
-RTC Rogla predstavlja skupaj z Termami Zreče neločljivo gospodarsko celoto. Nosilec in investitor celotne turistične dejavnosti na tem območju je zreško podjetje Unior.
-Gospodarsko zaokroženi kompleks RTC Rogla je z uveljavitvijo Odloka o poimenovanju in združitvi oz. priključitvi določenih naselij Občine Slovenske Konjice (Uradni list RS, št. 36/82) pridobil status naselja.
5.V skladu s 23. členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/95 - v nadaljevanju: ZUstS) lahko zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti splošnega akta vloži predstavniški organ občine, torej v obravnavanem primeru Občinski svet Občine Vitanje. Po 91. členu Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 6/94 - odl. US, 45/94 - odl. US, 57/94 in 14/95 - v nadaljevanju: ZLS) lahko občina vloži zahtevo za presojo ustavnosti in zakonitosti predpisov države, s katerimi se posega v njen ustavni položaj in pravice. Statut Občine Vitanje določa v 118. členu, da lahko zahtevo za presojo ustavnosti in zakonitosti predpisov države, s katerimi se posega v ustavni položaj in pravice občine, vložita občinski svet ali župan.
Upoštevaje navedene zakonske in statutarne določbe je Ustavno sodišče ocenilo, da je v obravnavani zadevi podana legitimacija župana za vložitev zahteve za oceno ustavnosti in zakonitosti.
6.Ustava določa v tretjem odstavku 139. člena, da se občina ustanovi z zakonom po poprej opravljenem referendumu, s katerim se ugotovi volja prebivalcev na določenem območju. Zakon tudi določi območje občine. Referendumi za ustanovitev novih občin so bili izvedeni na podlagi ZRUO, in sicer na referendumskih območjih, določenih z Odlokom. Na podlagi 264. in 265. točke Odloka je bilo izvedeno glasovanje tudi na referendumskih območjih za ustanovitev občin Zreče in Vitanje. Na obeh referendumskih območjih je bil referendum izveden. Z izvedbo glasovanja v skladu z Odlokom dne 29.5.1994 je Odlok prenehal veljati. Glede na to, da je Odlok prenehal veljati že pred vložitvijo zahteve Občine Vitanje v obravnavani zadevi (referendum je bil izveden dne 29.5.1994, zahteva pa je bila vložena dne 26.7.1995), niso podani pogoji iz 47. člena ZUstS za odločanje o ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa, ki ne velja več.
7.Z ZUODNO sta bili ustanovljeni tudi občini Vitanje in Zreče.
V 133. točki 2. člena je Zakon določil, da Občina Zreče obsega tudi območje naselja Rogla.
8.Statut Občine Zreče je v skladu z Zakonom določil, da Občina Zreče obsega tudi območje naselja Rogla. Del statuta, ki določa ozemeljski obseg občine, mora v celoti slediti zakonskim določbam, saj je v skladu s tretjim odstavkom 139. člena Ustave območje občine mogoče določiti le z zakonom. Vsako odstopanje statutarnih določb od določitve območja občine v veljavnem Zakonu o ustanovitvi občin ne bi bilo le v neskladju z zakonom, temveč tudi z Ustavo.
9.Glede na to, da je določba 1. člena Statuta Občine Zreče, ki določa območje občine, v celoti v skladu z ZUODNO, je mogoče ocenjevati njeno ustavnost le posredno - preko ocene ustavnosti navedenega zakona. O ustavnosti tega zakona pa je Ustavno sodišče že odločilo, in sicer z odločbo št. U-I-183/94 z dne 9.11.1994 (OdlUS III,122). S to odločbo je bilo odločeno tudi o pobudi Krajevne skupnosti Vitanje, ki se je nanašala na priključitev naselja Rogla k Občini Zreče namesto k Občini Vitanje. Sedanja zahteva Občine Vitanje se opira na iste razloge kot pobuda tedanje Krajevne skupnosti Vitanje. Ustavno sodišče je zato ocenilo, da niso podani pogoji za odločanje o zahtevi Občine Vitanje.
10.Iz navedenih razlogov je Ustavno sodišče postopek ustavilo.
11.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi 21. in 47. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen in dr. Boštjan M. Zupančič. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednik dr. Tone Jerovšek