Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Občinski svet občine Gornja Radgona ni bil pristojen za odločanje o pritožbi zoper odločitev volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov, saj je za odločitev pristojno Upravno sodišče RS.
I. Sklep Občinskega sveta Občine Gornja Radgona št. 013-2/2022-6 (U112) (OS/01) z dne 16. 12. 2022, se izreče za ničnega.
II. Pritožba se zavrne.
1. Iz v uvodu navedenega izpodbijanega sklepa izhaja, da je Občinski svet Gornja Radgona obravnaval pritožbo poimenovano „Pritožba na nepravilno štetje v volilni enoti 3 KS Spodnja Ščavnica“, ki jo je dne 5. 12. 2022 in potem ponovno še dne 14. 12. 2022 po elektronski pošti vložil A. A., kandidat za člana Občinskega sveta v volilni enoti št. 3 na listi stranke X. (1. točka izreka sklepa). Pritožba se kot neutemeljena v celoti zavrne (2. točka izreka sklepa).
2. Zoper navedeno odločitev je vložil pritožbo A. A., ki je bil kandidat na listi X. za občinskega svetnika za Občino Gornja Radgona v volilni enoti 3 KS, Spodnja Ščavnica. Navaja, da je prišlo na lokalnih volitvah dne 20. 11. 2022 za župane in občinske svetnike za Občino Gornja Radgona do napačnega štetja glasov. Po zaključku volitev zvečer po 19:00 uri, ko se je začelo s štetjem glasov, je pritožnik okrog 22:00 ure preveril svoje glasove in ugotovil, da je prejel 72 glasov oziroma 11,22 %, kar je bilo dovolj za mandat za občinskega svetnika. Naslednji dan, 21. 11. 2022 je ponovno preveril stanje in ugotovil, da je prejel še več glasov 78 in le 10,33 %. Meni, da če prejmeš več glasov, se odstotki povečajo in v njegovem primeru bi se morali odstotki povečati na 11,60 % oziroma skoraj 12 %, dejansko pa je bilo videno, da je prejel 78 glasov in da so se odstotki zmanjšali, kar meni, da gre verjetno za napako pri štetju glasov in za namerno hudobijo oziroma maščevanje volilne komisije Gornja Radgona. Želi, da se pritožba vzame na znanje in se resno obravnava in prilaga dokaz o štetju in dopis z dne 24. 11. 2022 volilne komisije, ki ne prizna napake pri štetju glasov. Zahteva, da sodišče njegovo pritožbo obravnava, zadevo razišče ter pritožbi ugodi.
3. Tožena stranka je sodišču posredovala upravni spis, v katerem je pojasnila oziroma odgovorila na navedeno pritožbo in predložila: odgovor predsednika občinske volilne komisije posredovan pritožniku dne 24. 11. 2022; poročilo o izidu rednih volitev župana, članov občinskega sveta in članov svetov krajevnih skupnosti v Občini Gornja Radgona z dne 20. 11. 2022; poročilo in ugotovitve občinske volilne komisije, ki je javno objavljeno dne 25. 11. 2022 na spletnih straneh občine; pritožbo A. A. na občinski svet, prejeto 5. 12. 2022; uradno glasilo Občine Gornja Radgona št. 7/2022 v katerem sta objavljeni obe skrajšani poročili občinske volilne komisije o izidu rednih lokalnih volitev 2022; pritožbo A. A. na občinski svet z dne 14. 12. 2022 in poročilo mandatne komisije za pregled prispelih pritožb in pripravo predloga potrditve mandatov članov občinskega sveta.
**K točki I izreka:**
4. Občinski svet Občine Gornja Radgona je na svoji konstitutivni seji dne 15. 12. 2022 z izpodbijanim sklepom odločil o pritožbi pritožnika zoper nepravilno štetje glasov v volilni enoti 3 KS Sp. Ščavnica, na podlagi 100. člena Zakona o lokalnih volitvah (v nadaljevanju ZLV).
5. ZLV v 100. členu določa, da ima zoper odločitev občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov, vsak kandidat in predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov pravico vložiti pritožbo na občinski svet, razen v primeru nadomestnih volitev. Pritožbo lahko vloži do začetka prve seje občinskega sveta. Če občinski svet pritožbi ne ugodi, lahko pritožnik v osmih dneh od dneva prejema obvestila vloži pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore (prvi odstavek 101. člena ZLV), ki odloči o pritožbi v 30 dneh od dneva njene vložitve (drugi odstavek 101. člena ZLV) v senatu treh sodnikov ob primerni uporabi določb zakona, ki ureja upravni spor (102. člen ZLV), to je Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1).
6. V zvezi z določbami 100., 101. in 102. člena ZLV je Ustavno sodišče RS z odločbo št. Up-676/19-25, U-I-7/20-7 z dne 4. 6. 2020 odločilo, da so te v neskladju z Ustavo RS, kar mora državni zbor odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu. Do drugačne ureditve v ZLV je za odločanje o pritožbi zoper odločitev občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov, pristojno Upravno sodišče. Pritožba se lahko vloži v 15 dneh od konstitutivne seje občinskega sveta, na kateri občinski svet potrdi mandate članov občinskega sveta in ugotovi izvolitev župana. Ustavno sodišče je še določilo nekatera postopkovna pravila in odločilo, da Upravno sodišče v pritožbenem postopku bodisi pritožbo zavrne (če ne ugotovi nepravilnosti oziroma če ugotovi take nepravilnosti, ki niso ali ne bi mogle vplivati na izid volitev) bodisi pritožbi ugodi, razveljavi volitve in odredi razpis ponovnih volitev (če ugotovi nepravilnosti, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na izid volitev) ali ugodi pritožbi, razveljavi izid volitev in samo ugotovi nov izid volitev (če ugotovi nepravilnosti, katerih narava omogoča z gotovostjo ugotoviti volilni izid). Odločilo je še, da zoper odločitev Upravnega sodišča nista dovoljeni pritožba in revizija.
7. Glede na citirano odločitev Ustavnega sodišča RS, sodišče ugotavlja, da Občinski svet občine Gornja Radgona ni bil pristojen za odločanje o pritožbi zoper odločitev volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov, saj je za odločitev pristojno Upravno sodišče RS.
8. Po drugem odstavku 37. člena ZUS-1 sodišče ves čas postopka po uradni dolžnosti pazi na ničnost. Sodišče odločbo izreče za nično, če je bila izdana v upravnem postopku v zadevi iz sodne pristojnosti, kot je v obravnavanem primeru, na podlagi 1. točke 279. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (v nadaljevanju ZUP).
9. Sodišče je ugotovilo, da so podani razlogi iz 4. točke prvega odstavka 27. člena ZUS-1, zato je v skladu z 68. člena ZUS-1, izpodbijani sklep izreklo za ničnega (točka I izreka). Z ugotovitvijo ničnosti se odpravijo posledice ničnega pravnega posla.
**K točki II izreka:**
10. Pritožba ni utemeljena.
11. Glede na sprejeto stališče Ustavnega sodišča RS z določbo, št. Up-676/19-25, U-I-7/20-7 z dne 4. 6. 2020, ko je sodišče izpodbijani sklep Občinskega sveta občine Gornja Radgona sprejetega na podlagi 100. člena ZLV izreklo za ničnega, je pravočasno1 pritožbo tožnika zoper nepravilno štetje glasov v volilni enoti 3 KS Sp. Ščavnica, obravnavalo po vsebini.
12. Iz poročila o izidu rednih volitev župana, članov občinskega sveta in članov svetov krajevnih skupnosti v Občini Gornja Radgona z dne 20. 11. 2022 izhaja, da je na rednih lokalnih volitvah dne 20. 11. 2022 v Občini Gornja Radgona imelo volilno pravico 7.046 volivcev. Glasovalo je 3.270 volivcev, kar pomeni 46,41 % udeležbo v občini. Iz posamezne liste kandidatov za redne volitve članov občinskega sveta v Občini Gornja Radgona je po volilnih enotah ugotovljeno, da je v volilni enoti št. 1 lista kandidatov X. prejela 64 glasov, kar je 6,69 % vseh glasov, v volilni enoti št. 2 je lista kandidatov X. prejela 120 glasov, kar je 8,16 % vseh glasov v tej volilni enoti. V volilni enoti št. 3, kjer je kandidiral za občinskega svetnika pritožnik na listi kandidatov X., je le-ta prejela 78 glasov, kar pomeni 10,32 % glasov glede na celotno volilno enoto št. 3. V skladu z določili 15. člena ZLV je občinska volilna komisija izračunala količnike 2 in podelila osem direktnih mandatov, in sicer dva mandata v volilni enoti št. 1, šest mandatov v volilni enoti št. 2 in nič mandatov v volilni enoti št. 3. 13. Med strankama torej ni sporno, da je lista kandidatov X. v volilni enoti št. 3, kjer je kandidiral pritožnik, prejela 78 glasov. Med strankama pa je sporno, da število 78 glasov predstavlja 10,32 % vseh glasov v volilni enoti št. 3. Pritožnik zatrjuje, da je na dan 20. 11. 2022, ko je preverjal glasove prejel 72 glasov, kar je predstavljalo 11,22 % in je bilo dovolj za mandat za občinskega svetnika v Občini Gornja Radgona. Naslednji dan, ko je bilo prešteto še več glasov, je prejel 78 glasov, kar pa je predstavljalo 10,33 %, zato meni, da ni mogoče, da se odstotki zmanjšajo, temveč pri povečanem številu glasov bi se morali odstotki števila glasov povečati.
14. Občinska volilna komisija je dne 24. 11. 2022 pritožniku že pojasnila, da je popolnoma normalno, da se rezultati sčasoma spreminjajo, kar je odvisno tudi od osvežitve podatkov na spletni strani, saj so prihajali iz volišč ob različnih urah. Z vnašanjem rezultatov so zaključili okrog 1:00 ure zjutraj v ponedeljek 21. 11. 2022, istega dne po 12:00 uri pa so ugotovili še izid glasovanja po pošti. Uradni rezultati so bili objavljeni na spletni strani Občine Gornja Radgona.
15. Glede na dejstvo, da so se številke preštetih glasov spreminjale (od začetka štetja do zaključka), so se spreminjali tudi odstotki prejetih glasov posamezne liste kandidatov glede na deleže glasov vseh list kandidatov. Iz poročila v uradnem glasilu Občine Gornja Radgona, št. 7/2022 z dne 12. 12. 2022 je v razpredelnici volilne enote št. 3 razvidno število glasov, ki so jih prejele posamezne liste kandidatov, in sicer so vse liste kandidatov prejele 756 glasov, kar pomeni 100 % in glede na ta delež 756 glasov se izračuna procentualni delež posamezne liste kandidatov glede na število prejetih glasov. 756 glasov so prejele vse liste kandidatov v volilni enoti št. 3 v Občini Gornja Radgona, kar predstavlja 100 %, od tega je prejela lista kandidatov X. 78 glasov, kar predstavlja 10,32 %.3 Tako je pravilen izračun deleža procentov glede na število glasov, ki ga je prejela lista kandidatov X. oziroma tožnik kot njen kandidat za občinskega svetnika v volilni enoti št. 3 v Občini Gornja Radgona.
16. Sodišče ugotavlja, da je neutemeljena pritožba tožnika, da gre za napako pri štetju glasov, ob nespornem dejstvu, da je lista kandidatov v volilni enoti št. 3 dosegla 78 glasov in je sodišče ugotovilo, da je bil procentualni delež (10,32%) teh glasov pravilno izračunan.
17. Po obrazloženem je sodišče v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 3. točke izreka odločbe Ustavnega sodišča št. Up-676/19-25, U-I-7/20-7 z dne 4. 6. 2020 ZLV pritožbo kot neutemeljeno zavrnilo (II. točka izreka).
1 Vložena v 15 dneh (23. 12. 2022) od konstitutivne seje Občinskega sveta z dne 16. 12. 2022. 2 Po “Hareju“. 3 78 glasov množiš s 100% in deliš z 756 vseh glasov, kar znese 10,31 %. 4 In tretji odstavek tč. 3 izreka odločbe Ustavnega sodišča RS št. Up-676/19-25, U-I-7/20-7 z dne 4. 6. 2020.