Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
15. 10. 2015
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Roka Terglava, Braslovče, ki ga zastopata Tanja Kordež Bromše in Tomaž Bromše, odvetnika v Celju, na seji 15. oktobra 2015
1.Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 4. člena Odloka o kategorizaciji občinskih javnih cest v Občini Braslovče (Uradni list RS, št. 52/11), kolikor kategorizira lokalno cesto "Rakovlje–Kamenče" v delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 35/2, k. o. Spodnje Gorče, in 5. člena Odloka o kategorizaciji občinskih javnih cest v Občini Braslovče, kolikor kategorizira javno pot "Rakovlje 17–TP Gluk" v delu, ki poteka po zemljiščih parc. št. 35/4 in 36/2, obe k. o. Spodnje Gorče, se zavrže.
2.Pobudnik sam nosi svoje stroške postopka s pobudo.
1.Pobudnik izpodbija 4. in 5. člen Odloka o kategorizaciji občinskih javnih cest v Občini Braslovče (v nadaljevanju Odlok o kategorizaciji), kolikor kategorizirata lokalno cesto "Rakovlje–Kamenče" in javno pot "Rakovlje 17–TP Gluk", ki potekata po njegovih solastnih zemljiščih. Izpodbijani del Odloka o kategorizaciji naj bi bil v neskladju s 33., 67. in 69. členom Ustave ter z Zakonom o cestah (Uradni list RS, št. 109/10, 48/12 in 46/15 – ZCes-1). Navaja, da je za nastanek škodljivih posledic izpodbijanega predpisa izvedel šele, ko ga je Občina Braslovče z dopisom z dne 22. 4. 2014 pozvala na sklenitev kupoprodajne pogodbe za zemljišča, po katerih sta kategorizirani javna pot in občinska cesta.
2.Po tretjem odstavku 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) lahko pobudnik vloži pobudo, kadar podzakonski predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, učinkuje neposredno in posega v pravice, pravne interese oziroma v pravni položaj pobudnika, v enem letu od njegove uveljavitve oziroma v enem letu od dneva, ko je pobudnik izvedel za nastanek škodljivih posledic.
3.Zakonodajalec je v tretjem odstavku 24. člena ZUstS rok za vložitev pobude zoper podzakonske predpise in akte, izdane za izvrševanje javnih pooblastil, kadar ti neposredno posegajo v pravice, pravne interese oziroma pravni položaj pobudnika, določil tako, da ga je vezal na čas enega leta po uveljavitvi predpisa (t. i. objektivni rok) oziroma na čas enega leta po tem, ko je pobudnik izvedel za nastanek škodljivih posledic (t. i. subjektivni rok). Iz navedenega izhaja, da je za presojo pravočasnosti vložitve pobude za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisa prvenstveno upošteven zakonsko določen objektivni rok, kar je razumljivo, saj se predpisi objavljajo v uradnih glasilih, objava pa je namenjena prav temu, da se vsi, ki jih predpis zadeva, z njim lahko seznanijo pred njegovo uveljavitvijo. To, da zakonodajalec dopušča tudi subjektivni rok, glede na navedeno ne more pomeniti zanikanja objektivnega roka. Pomeni le to, da nekatere škodljive posledice lahko nastanejo že s samo uveljavitvijo predpisa, nekatere škodljive posledice pa so že po svoji naravi takšne, da lahko nastanejo šele z njegovim izvrševanjem. V slednjih primerih bi vezanost zgolj na objektivni rok pomenila prehudo omejitev in zato zakon dopušča tudi subjektivni rok, ki je vezan na to, kdaj je posameznik izvedel za nastanek škodljivih posledic. Ker je ta trenutek po naravi stvari odvisen od subjektivnih okoliščin na strani pobudnika, je pomembno, da ta izčrpno in prepričljivo utemelji trditev o tem, kdaj je izvedel za nastanek škodljivih posledic, ter pri tem navede tudi vsa dejstva in okoliščine, na podlagi katerih je mogoče njegovo trditev preveriti in oceniti. Dokazno breme o obstoju teh dejstev in okoliščin je torej v tem primeru v celoti na strani pobudnika, presoja Ustavnega sodišča pa je odvisna zlasti od prepričljivosti pobudnikove utemeljitve.[1]
4.Pobudnik se v zvezi s pravočasnostjo pobude sklicuje na subjektivni rok. Da bi bilo njegovo sklicevanje uspešno, bi glede na navedeno v prejšnji točki moral dokazati, da je za nastanek zatrjevanih škodljivih posledic lahko izvedel šele določen čas po uveljavitvi predpisa, in utemeljiti, zakaj ta čas ne more segati izven časovnega okvira enega leta pred vložitvijo pobude. Odlok o kategorizaciji je začel veljati 30. 6. 2011, pobudnik pa je pobudo vložil 19. 5. 2014. Po presoji Ustavnega sodišča pobudnik z zatrjevanjem, da je za nastanek škodljivih posledic kategorizacije občinske ceste in javne poti po njegovih zemljiščih izvedel šele s prejemom poziva Občine z dne 22. 4. 2014 na sklenitev kupoprodajne pogodbe, ni zadostil zahtevam iz prejšnje točke obrazložitve. Ker pobudnik ni izkazal, da je pobudo vložil pravočasno, jo je Ustavno sodišče zavrglo (1. točka izreka).
5.Po prvem odstavku 34. člena ZUstS nosi v postopku pred Ustavnim sodiščem vsak udeleženec svoje stroške postopka, če Ustavno sodišče ne odloči drugače. Ker niso podani razlogi za drugačno odločitev, je Ustavno sodišče odločilo kot izhaja iz 2. točke izreka.
6.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 25. člena in prvega odstavka 34. člena ZUstS v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič – Horvat, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Sklep je sprejelo soglasno.
mag. Miroslav Mozetič Predsednik
[1]Glej 5. točko obrazložitve sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-267/10 z dne 15. 11. 2012 (Uradni list RS, št. 90/12).