Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

VSL sklep II Cp 3891/2009

ECLI:SI:VSLJ:2010:II.CP.3891.2009 Civilni oddelek

krivdna odškodninska odgovornost čiščenje javne površine status nepremičnine občinske gospodarske javne službe
Višje sodišče v Ljubljani
3. februar 2010

Povzetek

Sodišče je razveljavilo odločitev sodišča prve stopnje, ki je zavrnilo tožbeni zahtevek tožnice za plačilo škode zaradi padca na poledenelih tleh. Pritožba je bila utemeljena, saj je sodišče prve stopnje napačno ugotovilo, da sporna pot ni javna površina. Pritožbeno sodišče je odločilo, da je potrebno ponovno ugotoviti dejansko stanje glede statusa poti in odgovornosti za njeno čiščenje, kar je ključno za odločitev o tožbenem zahtevku.
  • Status javne površine in odgovornost za čiščenje - Ali je pot, na kateri je tožnica padla, javna površina in kdo je odgovoren za njeno čiščenje?Sodišče obravnava vprašanje, ali je pot, na kateri je tožnica padla, javna površina, kar bi pomenilo, da je občina dolžna zagotoviti njeno čiščenje, ali pa gre za zasebno površino, kjer so za čiščenje odgovorni lastniki.
  • Ugotavljanje dejanskega stanja - Ali je sodišče prve stopnje pravilno ugotovilo dejansko stanje glede statusa poti?Sodišče presoja, ali je sodišče prve stopnje pravilno ugotovilo dejansko stanje glede statusa poti in lastništva, kar je ključno za odločitev o odgovornosti za škodo.
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Če je pot, na kateri je tožnica padla, javna površina, sodi urejanje in čiščenje te poti skladno s 5. točko 1. odstavka 149. člena sedaj in v času škodnega dogodka veljavnega ZVO-1 med obvezne občinske gospodarske javne službe varstva okolja, ki jih je dolžna občina zagotoviti skladno s predpisi, ki urejajo gospodarske javne službe.

Izrek

Pritožbi se ugodi, izpodbijana sodba se razveljavi in se zadeva vrne sodišču prve stopnje v novo sojenje.

Odločitev o pritožbenih stroških se pridrži za končno odločbo.

Obrazložitev

: Sodišče prve stopnje je zavrnilo tožbeni zahtevek za plačilo materialne in nematerialne škode, ki naj bi tožnici nastala v posledici padca na poledenelih tleh. Tožnici je naložilo plačilo pravdnih stroškov tožene stranke.

V pritožbi tožeča stranka uveljavlja pritožbeni razlog zmotne oziroma nepopolne ugotovitve dejanskega stanja in posledično napačne uporabe materialnega prava. Višjemu sodišču predlaga, da izpodbijano sodbo spremeni tako, da v celoti ugodi tožbenemu zahtevku, podrejeno pa, da prvostopenjsko sodbo razveljavi in zadevo vrne v ponovno odločanje sodišču prve stopnje. Meni, da je odločitev napačna, ker pešpot, na kateri je padla tožnica, ni javna pot, pa tudi za nekategorizirano pot ne gre. Ne gre za pločnik, kot je zmotno in protispisno ugotovilo sodišče prve stopnje, in tedaj tudi ne gre za javno površino. Ustavno sodišče pa je v odločbi U-I-218/99 ugotovilo le, da občina ne more naložiti izvajanja javnih funkcij lastnikom stanovanj in stanovanjskih objektov, ne pa tudi, da ne more naložiti lastnikom čiščenja snega in poledice s površin, ki jih sicer uporablja večje število ljudi, ni pa jih mogoče šteti kot javne površine. Odlok o zimski službi Mestne občine Ljubljana (MOL) v delu, ko nalaga lastnikom obveznost čiščenja površin, ki niso kategorizirane kot javne, ni v neskladju z Ustavo ali kakšnim zakonskim predpisom, zato je odločitev prvostopenjskega sodišča napačna. Priglaša pritožbene stroške.

Na vročeno pritožbo tožena stranka ni odgovorila.

Pritožba je utemeljena.

Ustavno sodišče RS je v dveh postopkih za oceno ustavnosti in zakonitosti občinskih odlokov ugotovilo njihovo nezakonitost, ko občine dolžnost čiščenja snega in posipanja pločnikov in javnih hodnikov naloži lastnikom zgradb in nezazidanih stavbnih zemljišč ob pločnikih in javnih hodnikih (odločbi, opr. št. U-I-63/00 in U-I-218/99). Iz obrazložitve obeh odločb izhaja, da imajo pločniki, ki so skladno z Zakonom o javnih cestah sestavni del cestišča, cestišče pa je del javne ceste, status javne površine. Po 5. točki 1. odstavka 26. člena tedaj veljavnega Zakona o varstvu okolja (ZVO) pa spada čiščenje javnih površin med obvezne lokalne javne službe, ki jih je dolžna zagotoviti občina sama in jih ne sme prevaliti na posameznike. Ustavno sodišče je torej ugotovilo neskladnost odlokov z zakonodajo zgolj glede čiščenja pločnikov in javnih hodnikov – javnih površin. Zato je stališče prvostopenjskega sodišča, da zavarovanec tožene stranke ni imel obveznosti, ki so mu kot lastniku naložene z Odlokom o zimski službi MOL (v nadaljevanju Odlok), preuranjeno.

Odločitev o odgovornosti zavarovanca tožene stranke za tožnici nastalo škodo je namreč odvisna od statusa zemljišča, na katerem je tožnica padla. Če je pot, na kateri je padla, javna površina, sodi urejanje in čiščenje te poti skladno s 5. točko 1. odstavka 149. člena sedaj in v času škodnega dogodka veljavnega Zakona o varstvu okolja (ZVO-1; Ur. l. RS, št. 41/2004 s spremembami in dopolnitvami) med obvezne občinske gospodarske javne službe varstva okolja, ki jih je dolžna občina zagotoviti skladno s predpisi, ki urejajo gospodarske javne službe (4. odstavek 149. člena ZVO-1). Dejstvo, da se sporna pot nahaja v naselju, še ne pomeni avtomatsko, da je javna površina, upoštevaje tudi dejstvo, da je parcela, na kateri naj bi tožnica padla, po podatkih zemljiške knjige bila v lasti zavarovanca tožene stranke. Kaj je javna površina, definira Zakon o graditvi objektov (ZGO-1; Ur. l. RS, št. 110/2002 s spremembami in dopolnitvami) v 2. členu, točka 1.5.1. Če pa ne gre za javno površino, so dolžni na podlagi 10. člena Odloka sneg in led s poti, pod pogoji, navedenimi v odloku, odstranjevati lastniki zemljišč, stanovanjskih hiš in poslovnih prostorov ali njihovi najemniki, v večstanovanjskih hišah pa upravniki, če je upravljanje hiše preneseno s pogodbo nanje.

Za razsojo o temelju tožbenega zahtevka so, ob pravilni uporabi materialnega prava, torej odločilna dejstva o statusu nepremičnine, na kateri naj bi tožnica padla (ali gre za javno pot), lastništvo, pa tudi dejanska uporaba poti (ali je pot namenjena za redno rabo okoliških večstanovanjskih stavb) in ali je bilo čiščenje predmetne poti s pogodbo prenešeno na upravnika. Teh dejstev pa sodišče prve stopnje ni ugotavljalo. Ker gre za cel sklop pravno odločilnih dejstev, jih ni moč prvič ugotavljati šele na pritožbeni stopnji, saj bi bila pravdnima strankama odvzeta ustavno zagotovljena pravica do pravnega sredstva – pritožbe (25. člen Ustave RS; prim. tudi odločbe Ustavnega sodišča RS npr. UP-2938/07, UP-2757/08). Zato se je pritožbeno sodišče poslužilo izjeme, predpisane v 355. členu Zakona o pravdnem postopku (ZPP), ter razveljavilo sodbo sodišča prve stopnje in mu zadevo vrnilo v novo sojenje.

V ponovljenem postopku bo moralo sodišče ugotoviti zgoraj navedena dejstva. Če bo ugotovilo, da je pot prvenstveno namenjena za uporabo okoliških večstanovanjskih stavb in je ni moč opredeliti kot javno površino, bo moralo presoditi, ali je glede na okoliščine konkretnega primera mogoče zavarovancu tožene stranke očitati opustitev dolžnega čiščenja. V kolikor bo glede na okoliščine primera morebiti ugotovilo, da je bilo za čiščenje sporne poti zadolženih več zavezancev (zemljiškoknjižni lastnik poti, etažni lastniki okoliških stavb, upravnik), gre lahko tudi za solidarno odgovornost. Te pa se lahko zavarovanec tožene stranke razbremeni le, če dokaže, da mu ni moč očitati prav nikakršne protipravnosti ravnanja oz. opustitve. Pritožbeno sodišče še pripominja, da je stališče prvega sodišča, da ne gre za objektivno odgovornost zavarovanca tožene stranke, materialnopravno pravilno.

Odločitev o stroških temelji na 3. odstavku 165. člena ZPP.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia