Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
10. 12. 2004
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus ustavne pritožbe A. A. s Ž. ter B. B. iz Z., C. C. iz V., Č. Č. iz U na U. U. in D. D. iz T., pri čemer prvi pritožnik zastopa ostale pritožnike, na seji senata dne 24. novembra 2004 in v postopku po četrtem odstavku 55. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94)
sklenilo:
Ustavna pritožba A. A., B. B., C. C., Č. Č. in D. D. zoper sklep Višjega sodišča v Mariboru št. Cpg 473/2002 z dne 20. 5. 2002 se ne sprejme.
1.V postopku vpisa v sodni register je sodišče prve stopnje zavrglo predlog pritožnikov za vpis sprememb zastopnika družbe. Sodišče druge stopnje je pritožbo pritožnikov zavrnilo in potrdilo sklep sodišča prve stopnje. V ustavni pritožbi pritožniki opisujejo dogodke v družbi Čevljarstvo Š. od leta 1994 dalje ter številne nezakonitosti, do katerih naj bi prišlo v zvezi s stečajnim postopkom in postopkom prisilne poravnave. Nezakonita naj bi bila prenehanja delovnih razmerij in imenovanja zastopnikov družbe s strani stečajnega upravitelja. Navajajo, da je nezakonito ravnalo tudi sodišče v registrskem postopku, ki že leta 1996 ni hotelo izpeljati postopka po predlogu za vpis zastopnika, ki ga je imenovala zakonita skupščina družbe. Navajajo, da so se nepravilnosti v družbi nadaljevale z nezakonitim lastninjenjem in
prisvojitvijo družbe. Menijo, da so vsi vpisi v sodni register nični in da gre še vedno za podjetje z družbeno lastnino, ki naj bi ga kot zakoniti zastopnik zastopal prvi pritožnik.
Navajajo, da je treba upoštevati, da je vpis zakonitega zastopnika v sodni register le deklaratorne narave in da je možno, da pravi zastopnik družbe ni tisti, ki je kot tak vpisan v sodni register. Zatrjujejo kršitev 14., 15., 16., 22., 23., 25., 26. in 33. člena Ustave.
2.Neutemeljeno je pričakovanje pritožnikov, da bo v tej zadevi Ustavno sodišče lahko presojalo njihove navedbe, ki se nanašajo na druge sodne postopke (postopek prisilne poravnave, stečajni postopek, drugi registrski postopki, vključno z postopkom vpisa v zvezi z lastninskim preoblikovanjem) in okoliščine v zvezi s temi postopki. Če so pritožniki menili, da je v teh postopkih prišlo do nezakonitosti, bi morali uporabiti pravna sredstva, ki so jih imeli tedaj na voljo. Če so jih uporabili, pa z njimi niso uspeli, ne morejo v tem postopku pričakovati odločitev, ki bi bile neskladne z odločitvami v zadevah, v katerih je že pravnomočno odločeno.
Pritožniki so imeli možnost uporabiti sredstva za sodno varstvo tako glede domnevno ničnih vpisov v sodni register, glede prenehanja delovnih razmerij in glede lastninskega preoblikovanja. Ni pa mogoče v tej zadevi, ko gre za predlog za vpis v sodni register, podan 5. 12. 2001, ponovno odpirati vprašanj, ki se nanašajo na sodne postopke, ki so se pravnomočno zaključili že precej pred tem - nazadnje s pravnomočnostjo sklepov glede vpisov v sodni register v zvezi z lastninskim preoblikovanjem iz leta 1998. Presoja Ustavnega sodišča se mora, tako kot že prej presoja sodišč, ki sta odločali v registrskem postopku, omejiti le na vprašanja, ki so bistvena za odločitev v tej registrski zadevi. Zelo obširnih navedb ustavne pritožbe, ki za odločitev očitno niso bistvene, Ustavnemu sodišču ni treba povzemati in nanje ni treba odgovarjati.
3.Z odločitvijo sodišč, da se zavrže predlog, ki so ga pritožniki vložili za vpis sprememb zastopnika, niso bile kršene njihove ustavne pravice, na katere se sklicujejo v ustavni pritožbi. Pritožniki domnevno kršitev človekovih pravic utemeljujejo z okoliščinami, ki se nanašajo na druge sodne postopke in ravnanja, ki niso bila predmet te registrske zadeve. Ne pojasnijo pa, v nasprotju s katero ustavno pravico naj bi bilo ravnanje sodišča, ki je za to zadevo bistveno.
Sodišče namreč glede na to, da so leta 1998 (tudi po navedbah samih pritožnikov) postali pravnomočni vpisi v sodni register v zvezi z lastninskim preoblikovanjem (pri čemer so za izpodbijanje pravnih dejanj v zvezi z lastninskim
4.preoblikovanjem predvideni drugi postopki, postopek vpisa v sodni register pa se omejuje na preizkus formalnih pogojev) in je bil torej tedaj postopek vpisa subjekta v sodni register, vključno z vpisom zastopnika, pravnomočno zaključen, ni upoštevalo sklepa domnevne skupščine družbe iz leta 1996. Prav tako pritožniki ne pojasni, v nasprotju s katero ustavno pravico naj bi bilo ravnanje sodišča, ki je zahtevalo, da domnevni zastopnik pritožnice predlogu za vpis predloži priloge, ki jih zahteva zakon, in ki je po dodatnem roku, v katerem pritožnik naložene obveznosti ni izpolnil, zavrglo predlog. Dodati velja, da je A. A. že poskusil doseči povsem enak vpis sprememb zastopnika (izbris vpisane zastopnice in vpis sebe kot zakonitega zastopnika), vendar je bil ta predlog že pravnomočno zavrnjen s sklepom Višjega sodišča v Mariboru št. Cpg 124/2001 z dne 20. 2. 2001 in tudi ustavne pritožbe, ki jo je pritožnik vložil zoper ta sklep, Ustavno sodišče ni sprejelo (sklep št. Up-193/01 z dne 25. 4. 2002).
5.Pritožniki imajo sicer načelno prav, ko navajajo, da so vpisi zastopnikov v sodni register deklaratorne narave in da gre pri vpisu zakonitega zastopnika le za izpodbojno domnevo o tem, da je vpisana oseba res zakoniti zastopnik družbe. Vendar ni v nasprotju s kakšno ustavno pravico stališče, ki smiselno sledi iz izpodbijanih sodnih odločb, da se to nanaša le na primere, ko naknadno, po vpisu v sodni register pride do sprememb v položaju zakonitega zastopnika (skupščina npr. zakonitega zastopnika razreši). V takšnem primeru je res možno, da bo v primeru, če tretja oseba ve za razrešitev, morala upoštevati, da dotedanji zastopnik ni več zakoniti zastopnik družbe. Ni pa enake logike mogoče uporabiti v položaju, kakršen je v obravnavani zadevi. Pritožniki namreč ne navajajo, da je naknadno, po vpisu v sodni register prišlo do kakšnih sprememb glede zakonitega zastopnika, pač pa želijo uveljaviti, da že v času vpisa v sodni register ta vpis ni bil veljaven, da je torej neupošteven in da je pravi zakoniti zastopnik družbe nekdo drug. V takšnem primeru pa je edina smiselna razlaga, da bi pritožniki morali (v predvidenih rokih) uporabiti pravna sredstva (pritožbo, tožbo za ugotovitev ničnosti vpisa...), ki jih omogoča Zakon o sodnem registru (Uradni list RS, št. 13/94 in sl. - ZSR).
A. A. je sicer ustavno pritožbo vložil še v imenu dveh drugih oseb. Ker po pozivu pooblastila za zastopanje ni predložil, Ustavno sodišče teh oseb ni moglo šteti za pritožnike.
6.Ker očitno ne gre za kršitev človekovih pravic ali temeljnih svoboščin, kakor jih zatrjujejo pritožniki, Ustavno sodišče ustavne pritožbe ni sprejelo v obravnavo.
7.Senat Ustavnega sodišča je sprejel ta sklep na podlagi prve alineje drugega odstavka 55. člena Zakona o Ustavnem sodišču (v nadaljevanju ZUstS) v sestavi: predsednica senata mag. Marija Krisper Kramberger ter člana Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Sklep je sprejel soglasno. Ker senat ustavne pritožbe ni sprejel, je bila zadeva v skladu z določbo četrtega odstavka 55. člena ZUstS predložena drugim sodnicam in sodnikom Ustavnega sodišča. Ker se za sprejem niso izrekli trije od njih, ustavna pritožba ni bila sprejeta v obravnavo.
Predsednica senata mag. Marija Krisper Kramberger