Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Po presoji sodišča je toženka pravilno ocenila, da tožnik kljub temu, da sta okvir in vsebina upoštevanih okoliščin, ki jih ugotavlja upravni organ v postopku presoje prošnje za mednarodno zaščito, definirani z njegovimi navedbami, ni navedel pravno pomembnih dejstev in okoliščin v zvezi z obstojem utemeljenega strahu pred preganjanjem ali resno škodo. Tožnik Prošnjo 2 utemeljuje z razlogi ekonomske narave in sicer revščino v Maroku in tožnikovo željo po delu v Evropi. Pravilna je ugotovitev toženke, da tožnikovi razlogi za prošnjo mednarodno zaščito, niso razlogi, ki bi predstavljali utemeljen razlog za priznanje ene ali druge oblike mednarodne zaščite.
Po presoji sodišča je toženka pravilno ocenila, da tožnik kljub temu, da sta okvir in vsebina upoštevanih okoliščin, ki jih ugotavlja upravni organ v postopku presoje prošnje za mednarodno zaščito, definirani z njegovimi navedbami, ni navedel pravno pomembnih dejstev in okoliščin v zvezi z obstojem utemeljenega strahu pred preganjanjem ali resno škodo. Tožnik Prošnjo 2 utemeljuje z razlogi ekonomske narave in sicer revščino v Maroku in tožnikovo željo po delu v Evropi. Pravilna je ugotovitev toženke, da tožnikovi razlogi za prošnjo mednarodno zaščito, niso razlogi, ki bi predstavljali utemeljen razlog za priznanje ene ali druge oblike mednarodne zaščite.
Tožba se zavrne.
Tožba se zavrne.
O izpodbijani odločbi
O izpodbijani odločbi
1.Z izpodbijano odločbo je toženka na podlagi pete alineje prvega odstavka 49. v zvezi s prvo alinejo 52. člena Zakona o mednarodni zaščiti (v nadaljevanju ZMZ-1) zavrnila tožnikovo drugo prošnjo za mednarodno zaščito kot očitno neutemeljeno (1. točka izreka). Tožniku je določila 10 dnevni rok za prostovoljni odhod, ki začne teči z dnem izvršljivosti 1. točke izreka, v katerem mora zapustiti območje Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 (2. točka izreka). Če tožnik v roku iz 2. točke izreka tega ne bo storil, bo s teh območij odstranjen (3. točka izreka). Toženka je tožniku določila tudi prepoved vstopa na območje Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985, in sicer za obdobje enega leta, ki pa se ne bo izvršila, če bo ta območja zapustil v roku za prostovoljni odhod iz 2. točke izreka (4. točka izreka). Odločila je, da bo o stroških postopka odločeno v ločenem postopku (5. točka izreka).
1.Z izpodbijano odločbo je toženka na podlagi pete alineje prvega odstavka 49. v zvezi s prvo alinejo 52. člena Zakona o mednarodni zaščiti (v nadaljevanju ZMZ-1) zavrnila tožnikovo drugo prošnjo za mednarodno zaščito kot očitno neutemeljeno (1. točka izreka). Tožniku je določila 10 dnevni rok za prostovoljni odhod, ki začne teči z dnem izvršljivosti 1. točke izreka, v katerem mora zapustiti območje Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 (2. točka izreka). Če tožnik v roku iz 2. točke izreka tega ne bo storil, bo s teh območij odstranjen (3. točka izreka). Toženka je tožniku določila tudi prepoved vstopa na območje Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985, in sicer za obdobje enega leta, ki pa se ne bo izvršila, če bo ta območja zapustil v roku za prostovoljni odhod iz 2. točke izreka (4. točka izreka). Odločila je, da bo o stroških postopka odločeno v ločenem postopku (5. točka izreka).
2.Toženka je ugotovila: (i) da je tožnik 6. 3. 2023 podal prvo prošnjo za mednarodno zaščito (v nadaljevanju Prošnja 1); (ii) da istovetnosti ni izkazal; (iii) da je 13. 3. 2023 samovoljno zapustil azilni dom; (iv) da je bil postopek s prvo prošnjo ustavljen 21. 3. 2023; (v) da je bil tožnik 13. 5. 2024 v skladu z Uredbo Dublin III<sup>1</sup> vrnjen iz Zvezne republike Nemčije v Slovenijo; (vi) da je tožnik 14. 5. 2024 vložil drugo prošnjo za mednarodno zaščito (v nadaljevanju Prošnja 2); (vii) da je v Prošnji 2 navedel, da je državljan Ljudske demokratične republike Alžirije, berberske narodnosti in krščanske veroizpovedi, da vojaškega roka ni služil, ni član kakšne politične stranke ali organizacije, ni prestajal zaporne kazni ali bil kaznovan, da je izvorno državo zapustil leta 2021 zaradi groženj s strani kriminalne združbe; da na odločitev v zvezi s Prošnjo 1 ni počakal, ker v Sloveniji ni dobil dela, zato je odšel v Italijo; (viii) da se je v Nemčiji in v Prošnji 1 predstavljal z drugačnimi podatki kot v Prošnji 2.
2.Toženka je ugotovila: (i) da je tožnik 6. 3. 2023 podal prvo prošnjo za mednarodno zaščito (v nadaljevanju Prošnja 1); (ii) da istovetnosti ni izkazal; (iii) da je 13. 3. 2023 samovoljno zapustil azilni dom; (iv) da je bil postopek s prvo prošnjo ustavljen 21. 3. 2023; (v) da je bil tožnik 13. 5. 2024 v skladu z Uredbo Dublin III vrnjen iz Zvezne republike Nem0dije v Slovenijo; (vi) da je to7enik 14. 5. 2024 vlo7eil drugo pro1njo za mednarodno za10dito (v nadaljevanju Pro1nja 2); (vii) da je v Pro1nji 2 navedel, da je dr7avljan Ljudske demokrati0dne republike Al7eirije, berberske narodnosti in kr10anske veroizpovedi, da voja1kega roka ni slu7eil, ni 0dlan kak1ne politi0dne stranke ali organizacije, ni prestajal zaporne kazni ali bil kaznovan, da je izvorno dr7avo zapustil leta 2021 zaradi gro7enj s strani kriminalne zdru7ebe; da na odlo0ditev v zvezi s Pro1njo 1 ni po0dakal, ker v Sloveniji ni dobil dela, zato je od1el v Italijo; (viii) da se je v Nem0diji in v Pro1nji 1 predstavljal z druga0dnimi podatki kot v Pro1nji 2.
3.Toženka je povzela osebni razgovor, v katerem je v bistvenem povedal, da je rojen ... 2001 v kraju Constantine in državljan Ljudske demokratične republike Alžirije; da so ga iz Nemčije deponirali v Slovenijo in ga je bilo strah, da ga bodo vrnili v izvorno državo, zato je takrat izjavil, da je Alžirec, kljub temu, da v resnici prihaja iz Maroka; da so njegovi pravi osebni podatki A. A., rojen ... 2000 v Marakešu; da je podatke večkrat spreminjal zaradi bojazni pred deportacijo v njegovo izvorno državo, kjer nima nikogar; da je v Maroku delal leto dni kot frizer in slikopleskar; da ima v Maroku od sorodnikov samo babico; da je izvorno državo zapustil, ker v Maroku ni denarja, da bi človek lahko dostojno živel; da je delal leto dni in na koncu v celem letu zaslužil 1000 EUR, zaradi česar je zapustil Maroko; da je v Maroku tudi rasizem, ki je povezan z ekonomskim stanjem (če v Maroku nimaš denarja, si ničvreden, s teboj ravnajo kot s psom), zato je Maroko zasovražil in prišel v Evropo, da bi imel dobro prihodnost in pomagal babici. Po predočenju, da je v prošnji navedel, da je zapustil Maroko zaradi spora s kriminalno združbo, je pojasnil, da mu je v Nemčiji nek Alžirec narekoval, kaj naj govori, ko bo vrnjen v Slovenijo, in da mora reči, da je Alžirec, da ga ne bi vrnili v Maroko, kar pa si je vse izmislil. Tožnik je povedal, da je v resnici Maročan, da je ekonomski razlog edini razlog, zaradi katerega je zapustil Maroko. Prišel je sem zato, da bi delal in imel prihodnost. Ko je delal v Maroku, je zaslužil le toliko, da je lahko jedel, ničesar drugega si ni mogel privoščiti. Ko je odšel iz Maroka je bila njegov cilj Evropa z namenom, da bi delal in zaslužil. Povedal je še, da je po vložitvi Prošnje 1 zapustil Slovenijo, ker je odšel z znancem na obisk v Italijo, sedaj pa bo tukaj počakal in počakal, če se bo zaposlil in ustalil., Če bi se vrnil v Maroko meni, da ne bi mogel normalno živeti, ker je stanje zelo slabo, ljudje živijo v revščini, še posebej mladi. Od Slovenije pričakuje, da bi ga rešila revščine, da bi se tukaj izobraževal in delal.
3.To7enka je povzela osebni razgovor, v katerem je v bistvenem povedal, da je rojen ... 2001 v kraju Constantine in dr7avljan Ljudske demokrati0dne republike Al7eirije; da so ga iz Nem0dije deponirali v Slovenijo in ga je bilo strah, da ga bodo vrnili v izvorno dr7avo, zato je takrat izjavil, da je Al7eirec, kljub temu, da v resnici prihaja iz Maroka; da so njegovi pravi osebni podatki A. A., rojen ... 2000 v Marake1u; da je podatke ve0dkrat spreminjal zaradi bojazni pred deportacijo v njegovo izvorno dr7avo, kjer nima nikogar; da je v Maroku delal leto dni kot frizer in slikopleskar; da ima v Maroku od sorodnikov samo babico; da je izvorno dr7avo zapustil, ker v Maroku ni denarja, da bi 0dlovek lahko dostojno 7eivel; da je delal leto dni in na koncu v celem letu zaslu7eil 1000 EUR, zaradi 0derga je zapustil Maroko; da je v Maroku tudi rasizem, ki je povezan z ekonomskim stanjem (0de v Maroku nima61 denarja, si ni0dvreden, s teboj ravnajo kot s psom), zato je Maroko zasovra7eil in pri1el v Evropo, da bi imel dobro prihodnost in pomagal babici. Po predo0denju, da je v pro1nji navedel, da je zapustil Maroko zaradi spora s kriminalno zdru7ebo, je pojasnil, da mu je v Nem0diji nek Al7eirec narekoval, kaj naj govori, ko bo vrnjen v Slovenijo, in da mora re0di, da je Al7eirec, da ga ne bi vrnili v Maroko, kar pa si je vse izmislil. To7nik je povedal, da je v resnici Maro0dan, da je ekonomski razlog edini razlog, zaradi katerega je zapustil Maroko. Pri1el je sem zato, da bi delal in imel prihodnost. Ko je delal v Maroku, je zaslu7eil le toliko, da je lahko jedel, ni0desar drugega si ni mogel privo1iti. Ko je od1el iz Maroka je bila njegov cilj Evropa z namenom, da bi delal in zaslu7eil. Povedal je 61e, da je po vlo7eiti Pro1nje 1 zapustil Slovenijo, ker je od1el z znancem na obisk v Italijo, sedaj pa bo tukaj po0dakal in po0dakal, 0de se bo zaposlil in ustalil., 0de bi se vrnil v Maroko meni, da ne bi mogel normalno 7eiveti, ker je stanje zelo slabo, ljudje 7eivijo v rev10dini, 1e posebej mladi. Od Slovenije pri0dakuje, da bi ga re1ila rev10dine, da bi se tukaj izobra7eval in delal.
4.To7enka je po ugotovitvi, da to7nik vlaga Pro1njo 2 zaradi rev10dine, saj jo vlaga zato, ker v Maroku ni mo0d zaslu7eiti toliko, da bi 0dlovek lahko dostojno 7eivel, Pro1njo 2 1tela za o0ditno neutemeljeno. Ugotovila je, da je to7nik navajal samo dejstva, ki so nepomembna za obravnavanje upravi0denosti do mednarodne za10dite in ker to7nikova 7elja po delu v Evropi ne more biti obravnavana v okviru mednarodne za10dite, ker ne predstavlja utemeljenega razloga za priznanje ene ali druge oblike mednarodne za10dite. Pojasnila je, da se v postopkih priznanja mednarodne za10dite ugotavlja in presoja ogro7eenost posameznika (prosilca) v izvorni dr7avi zaradi preganjanja, na podlagi enega izmed razlogov, ki so dolo0deni v 7enevski konvenciji in ZMZ-1 in sicer na podlagi veroizpovedi, narodnosti, rase, politi0dnega prepri0danja ali pripadnosti posebni dru7beni skupini. To7enka je izpostavila, da je to7nik, ki se mu v Maroku ni ni0d konkretnega zgodilo, od1el zaradi 7elje po delu in slabega ekonomskega stanja, 0derga pa ne gre povezati s preganjanjem. Predstavljene te7eave to7nika po oceni to7enke niso tak1ne narave, da bi predstavljale trajno in sistemati0dno kr1enja 0dlovekovih pravic. Pojasnila je, da institut mednarodne za10dite ni namenjen re1evanju socialnih, dru7inskih in ekonomskih stisk oziroma 7elja posameznikov, ki nimajo povezave z razlogi, dolo0denimi v 7enevski konvenciji. To7enka je ugotovila, da je to7nik zapustil izvorno dr7avo samo zaradi lastne 7elje po delu v Evropi, ki pa po oceni to7enke ne predstavlja razloga za priznanje subsidiarne za10dite. To7enka je ugotovila, da to7nik ni izkazal vzro0dne zveze, dolo0dene v osmem odstavku 27. 0lena ZMZ-1, da bi bilo mo7no govoriti o dejanskem zakonsko dolo0denem obstoju preganjanja, to7nikovih te7av po oceni to7enke ni mo7no povezati z navedenimi elementi preganjanja, ravno tako pa tudi institut mednarodne za10dite ni namenjen njihovemu re1evanju. Zaradi tega je to7enka to7nikove navedbe ocenila kot nepomembne za presojo upravi0denosti do mednarodne za10dite in Pro1njo zavrnila kot o0ditno neutemeljeno na podlagi prve alineje 52. 0lena ZMZ-1.
4.Toženka je po ugotovitvi, da tožnik vlaga Prošnjo 2 zaradi revščine, saj jo vlaga zato, ker v Maroku ni moč zaslužiti toliko, da bi človek lahko dostojno živel, Prošnjo 2 štela za očitno neutemeljeno. Ugotovila je, da je tožnik navajal samo dejstva, ki so nepomembna za obravnavanje upravičenosti do mednarodne zaščite in ker tožnikova želja po delu v Evropi ne more biti obravnavana v okviru mednarodne zaščite, ker ne predstavlja utemeljenega razloga za priznanje ene ali druge oblike mednarodne zaščite. Pojasnila je, da se v postopkih priznanja mednarodne zaščite ugotavlja in presoja ogroženost posameznika (prosilca) v izvorni državi zaradi preganjanja, na podlagi enega izmed razlogov, ki so določeni v Ženevski konvenciji in ZMZ-1 in sicer na podlagi veroizpovedi, narodnosti, rase, političnega prepričanja ali pripadnosti posebni družbeni skupini. Toženka je izpostavila, da je tožnik, ki se mu v Maroku ni nič konkretnega zgodilo, odšel zaradi želje po delu in slabega ekonomskega stanja, česar pa ne gre povezati s preganjanjem. Predstavljene težave tožnika po oceni toženke niso takšne narave, da bi predstavljale trajno in sistematično kršenja človekovih pravic. Pojasnila je, da institut mednarodne zaščite ni namenjen reševanju socialnih, družinskih in ekonomskih stisk oziroma želja posameznikov, ki nimajo povezave z razlogi, določenimi v Ženevski konvenciji. Toženka je ugotovila, da je tožnik zapustil izvorno državo samo zaradi lastne želje po delu v Evropi, ki pa po oceni toženke ne predstavlja razloga za priznanje subsidiarne zaščite. Toženka je ugotovila, da tožnik ni izkazal vzročne zveze, določene v osmem odstavku 27. člena ZMZ-1, da bi bilo mogoče govoriti o dejanskem zakonsko določenem obstoju preganjanja, tožnikovih težav po oceni toženke ni mogoče povezati z navedenimi elementi preganjanja, ravno tako pa tudi institut mednarodne zaščite ni namenjen njihovemu reševanju. Zaradi tega je toženka tožnikove navedbe ocenila kot nepomembne za presojo upravičenosti do mednarodne zaščite in Prošnjo zavrnila kot očitno neutemeljeno na podlagi prve alineje 52. člena ZMZ-1.
5.Iz obrazlo7eitve izpodbijane odlo0dbe 1e izhaja, da je to7enka na podlagi desetega odstavka 49. 0lena ZMZ-1 dolo0dila 10 dnevni rok za prostovoljni odhod, ker ni zaznala okoli610din, ki bi utemeljevale dolo0ditev dalj1ega roka. To7enka je na podlagi trinajstega odstavka 49. 0lena ZMZ-1 upo1tevajo0d, da ni izkazano, da bi to7nik imel veljavni pravni naslov za zakonito bivanje v Republiki Sloveniji, odlo0dila, da se to7nika v primeru, da ne bo zapustil obmo0dja Republike Slovenije ter dr7av članic Evropske unije in dr7av pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 v 10 dnevnem roku, odstrani. To7enka je to7niku dolo0dila prepoved vstopa na obmo0dje Republike Slovenije ter dr7av članic Evropske unije in dr7av pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 za obdobje enega leta, ki pa se ne izvr1i, 0de to7nik zapusti ta obmo0dja v roku, dolo0denem za prostovoljni odhod iz 2. to0dke izreka izpodbijane odlo0dbe.
5.Iz obrazložitve izpodbijane odločbe še izhaja, da je toženka na podlagi desetega odstavka 49. člena ZMZ-1 določila 10 dnevni rok za prostovoljni odhod, ker ni zaznala okoliščin, ki bi utemeljevale določitev daljšega roka. Toženka je na podlagi trinajstega odstavka 49. člena ZMZ-1 upoštevajoč, da ni izkazano, da bi tožnik imel veljavni pravni naslov za zakonito bivanje v Republiki Sloveniji, odločila, da se tožnika v primeru, da ne bo zapustil območja Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 v 10 dnevnem roku, odstrani. Toženka je tožniku določila prepoved vstopa na območje Republike Slovenije ter držav članic Evropske unije in držav pogodbenic Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma z dne 14. junija 1985 za obdobje enega leta, ki pa se ne izvrši, če tožnik zapusti ta območja v roku, določenem za prostovoljni odhod iz 2. točke izreka izpodbijane odločbe.
Povzetek navedb to7nika
Povzetek navedb tožnika
6.Tožnik predlaga, da sodišče izpodbijano odločbo zaradi bistvene kršitve določb postopka in napačne ugotovitve dejanskega stanja in posledično napačne uporabe materialnega prava odpravi in vrne toženki v ponoven postopek.
6.To7nik predlaga, da sodi610de izpodbijano odlo0dbo zaradi bistvene kr1itve dolo0db postopka in napa0dne ugotovitve dejanskega stanja in posledi0dno napa0dne uporabe materialnega prava odpravi in vrne to7enki v ponoven postopek.
7.Navaja, da je v postopku navajal sistemske te7eave v Maroku, v mislih je imel zlasti korupcijo. S sklicevanjem na 43. 0len Direktive 2013/32 EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. 6. 2013 navaja, da mora organ, ki obravnava pro1njo za mednarodno za10dito, to vsebinsko prou0diti in se izjasniti o razlogih. Korupcija je lahko razlog za podelitev subsidiarne za10dite, 0dera pa to7enka ni ugotavljala, kar predstavlja bistveno kr1itev dolo0db postopka. Meni, da bi morala to7enka pridobiti informacije o izvorni dr7avi. Navaja, da je zlasti pomembno dejstvo, da je to7nik bolan in o0ditno potrebuje zdravstveno oskrbo, ki je v svoji dr7avi ne dobi. Meni, da odlo0dba tudi ne vsebuje obrazlo7eitve o neutemeljenosti oziroma utemeljenosti okoli610din za subsidiarno za10dito, zato je ni mo7no preizkusiti.
7.Navaja, da je v postopku navajal sistemske težave v Maroku, v mislih je imel zlasti korupcijo. S sklicevanjem na 43. člen Direktive 2013/32 EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. 6. 2013 navaja, da mora organ, ki obravnava prošnjo za mednarodno zaščito, to vsebinsko proučiti in se izjasniti o razlogih. Korupcija je lahko razlog za podelitev subsidiarne zaščite, česar pa toženka ni ugotavljala, kar predstavlja bistveno kršitev določb postopka. Meni, da bi morala toženka pridobiti informacije o izvorni državi. Navaja, da je zlasti pomembno dejstvo, da je tožnik bolan in očitno potrebuje zdravstveno oskrbo, ki je v svoji državi ne dobi. Meni, da odločba tudi ne vsebuje obrazložitve o neutemeljenosti oziroma utemeljenosti okoliščin za subsidiarno zaščito, zato je ni mogoče preizkusiti.
Povzetek navedb toženke
Povzetek navedb to7enke
8.V odgovoru na tožbo se toženka sklicuje na obrazložitev izpodbijane odločbe in predlaga zavrnitev tožbe. Poudarja, da tožnik v postopku ni omenil sistemskih težav v Maroku, korupcije in zdravstvenih težav, zato je treba navedbe zavrniti kot tožbeno novoto in jih v postopku upravnega spora ni dopustno upoštevati. Toženka ponavlja, da je tožnikov glavni razlog za odhod iz države in vložitev Prošnje 2 za mednarodno zaščito njegova želja po delu v Evropi in boljši prihodnosti, zato tožnik bil v primeru vrnitve v izvorno državo ne bi bil soočen z resno škodo ali da bi bilo njegovo življenje kakorkoli ogroženo v smislu mednarodne zaščite. Ponovno izpostavlja, da je tožnik na osebnem razgovoru povedal, da si želi od Slovenije samo to, da ga reši revščine, čemur pa institut mednarodne zaščite, kot že poudarjeno, ni namenjen.
8.V odgovoru na to7bo se to7enka sklicuje na obrazlo7eitev izpodbijane odlo0dbe in predlaga zavrnitev to7be. Poudarja, da to7nik v postopku ni omenil sistemskih te7eav v Maroku, korupcije in zdravstvenih te7av, zato je treba navedbe zavrniti kot to7beno novoto in jih v postopku upravnega spora ni dopustno upo1tevati. To7enka ponavlja, da je to7nikov glavni razlog za odhod iz dr7ave in vlo7eitev Pro1nje 2 za mednarodno za10dito njegova 7elja po delu v Evropi in bolj1i prihodnosti, zato to7nik bil v primeru vrnitve v izvorno dr7avo ne bi bil soo0den z resno 1kodo ali da bi bilo njegovo 7ivljenje kakorkoli ogro7eno v smislu mednarodne za10dite. Ponovno izpostavlja, da je to7nik na osebnem razgovoru povedal, da si 7eli od Slovenije samo to, da ga re1i rev10dine, 0demu pa institut mednarodne za10dite, kot 7e poudarjeno, ni namenjen.
O sodni presoji
O sodni presoji
9.Sodišče je v dokaznem postopku izvedlo vse predlagane dokaze in sicer: prebralo listine, ki so v sodnem spisu označene kot priloga A1, A2, B1, štelo za prebrane vse listine spisa toženke št. 2142-1164/2023 ter tožnika zaslišalo.
9.Sodi610de je v dokaznem postopku izvedlo vse predlagane dokaze in sicer: prebralo listine, ki so v sodnem spisu ozna0dene kot priloga A1, A2, B1, 1telo za prebrane vse listine spisa to7enke 1t. 2142-1164/2023 ter to7nika zasli1alo.
To7ba ni utemeljena.
Tožba ni utemeljena.
10.Po presoji sodišča je toženka pravilno ugotovila, da tožnik ne izpolnjuje pogojev za priznanje mednarodne zaščite, zato se sodišče na podlagi drugega odstavka 71. člena Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1) sklicuje na razloge izpodbijane odločbe.
10.Po presoji sodi610da je to7enka pravilno ugotovila, da to7nik ne izpolnjuje pogojev za priznanje mednarodne za10dite, zato se sodi610de na podlagi drugega odstavka 71. 0lena Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1) sklicuje na razloge izpodbijane odlo0dbe.
11.S prošnjo za mednarodno zaščito je izražen zahtevek prosilca, o katerem mora organ odločiti, pri tem pa izjava prosilca v prošnji opredeljuje okvir odločanja upravnega organa. Iz sodne prakse Vrhovnega sodišča Republike Slovenije je razvidno, da sta okvir in vsebina upoštevanih okoliščin, ki jih ugotavlja upravni organ v postopku presoje prošnje za mednarodno zaščito, definirani s prosilčevimi navedbami.<sup>2</sup> Organ o prošnji za mednarodno zaščito namreč odloča v okviru izjave prosilca (prvi odstavek 125. člena v zvezi z drugim odstavkom 207. člena ZUP), ki mora navesti vsa dejstva in okoliščine v zvezi z obstojem utemeljenega strahu pred preganjanjem ali resno škodo (26. - 28. člen ZMZ-1 in prvi odstavek 140. člena ZUP) in za utemeljitev svojih navedb predložiti vso dokumentacijo in vse razpoložljive dokaze (drugi odstavek 21. člena ZMZ-1). Vrhovno sodišče RS je sprejelo stališče, da se predpostavlja prosilčevo aktivno ravnanje, torej njegova obveznost, da sodeluje z organom.<sup>3</sup>
11.S pro1njo za mednarodno za10dito je izra7een zahtevek prosilca, o katerem mora organ odlo0diti, pri tem pa izjava prosilca v pro1nji opredeljuje okvir odlo0danja upravnega organa. Iz sodne prakse Vrhovnega sodi10da Republike Slovenije je razvidno, da sta okvir in vsebina upo1tevanih okoli610din, ki jih ugotavlja upravni organ v postopku presoje pro1nje za mednarodno za10dito, definirani s prosil0devimi navedbami.<sup>2</sup> Organ o pro1nji za mednarodno za10dito namre0d odlo0da v okviru izjave prosilca (prvi odstavek 125. 0lena v zvezi z drugim odstavkom 207. 0lena ZUP), ki mora navesti vsa dejstva in okoli610dine v zvezi z obstojem utemeljenega strahu pred preganjanjem ali resno 1kodo (26. - 28. 0len ZMZ-1 in prvi odstavek 140. 0lena ZUP) in za utemeljitev svojih navedb predlo7iti vso dokumentacijo in vse razpolo7ljive dokaze (drugi odstavek 21. 0lena ZMZ-1). Vrhovno sodi10de RS je sprejelo stali610de, da se predpostavlja prosil0devo aktivno ravnanje, torej njegova obveznost, da sodeluje z organom.<sup>3</sup>
12.Prosilcu se prizna mednarodna za10dita v obliki statusa begunca ali statusa subsidiarne za10dite, 0de zatrjuje in izka7ee, da v njegovem primeru obstojijo zakonsko dolo0deni pogoji za to priznanje (26. do 28. 0len ZMZ-1). Status begunca se prizna dr7avljanu tretje dr7ave, ki se zaradi utemeljenega strahu pred preganjanjem iz razloga pripadnosti dolo0deni rasi ali etni0dni skupini, dolo0deni veroizpovedi, narodni pripadnosti, pripadnosti posebni dru7beni skupini ali politi0dnemu prepri0danju, nahaja zunaj dr7ave, katere dr7avljan je, in ne more ali zaradi takega strahu no0de u7eivati varstva te dr7ave, ali osebi brez dr7avljanstva, ki se nahaja zunaj dr7ave, kjer je imela obi0dajno bivali610de, in se zaradi utemeljenega strahu ne more ali no0de vrniti v to dr7avo, 0de ne obstajajo izklju0ditveni razlogi iz prvega odstavka 31. 0lena ZMZ-1 (drugi odstavek 20. 0lena ZMZ-1). Za priznanje statusa begunca mora prosilec torej izkazati, da v njegovem primeru obstoji eden izmed zakonsko dolo0denih razlogov preganjanja iz 27. 0lena ZMZ-1 in da imajo zatrjevana dejanja preganjanja hkrati lastnosti, kot jih dolo0da 26. 0len ZMZ-1. Status subsidiarne za10dite pa se prizna dr7avljanu tretje dr7ave ali osebi brez dr7avljanstva, ki ne izpolnjuje pogojev za status begunca, 0de obstaja utemeljen razlog, da bi bil ob vrnitvi v izvorno dr7avo ali dr7avo zadnjega obi0dajnega bivali610da, 0de gre za osebo brez dr7avljanstva, soo0den z utemeljenim tveganjem, da utrpi resno 1kodo, kot jo dolo0da 28. 0len ZMZ-1, in 0de ne obstajajo izklju0ditveni razlogi iz drugega odstavka 31. 0lena ZMZ-1. Katera dejanja zajema pojem resne 1kode, ki je pogoj za priznanje statusa subsidiarne za10dite, dolo0a 28. 0len ZMZ-1.
12.Prosilcu se prizna mednarodna zaščita v obliki statusa begunca ali statusa subsidiarne zaščite, če zatrjuje in izkaže, da v njegovem primeru obstojijo zakonsko določeni pogoji za to priznanje (26. do 28. člen ZMZ-1). Status begunca se prizna državljanu tretje države, ki se zaradi utemeljenega strahu pred preganjanjem iz razloga pripadnosti določeni rasi ali etnični skupini, določeni veroizpovedi, narodni pripadnosti, pripadnosti posebni družbeni skupini ali političnemu prepričanju, nahaja zunaj države, katere državljan je, in ne more ali zaradi takega strahu noče uživati varstva te države, ali osebi brez državljanstva, ki se nahaja zunaj države, kjer je imela običajno prebivališče, in se zaradi utemeljenega strahu ne more ali noče vrniti v to državo, če ne obstajajo izključitveni razlogi iz prvega odstavka 31. člen ZMZ-1 (drugi odstavek 20. člena ZMZ-1). Za priznanje statusa begunca mora prosilec torej izkazati, da v njegovem primeru obstoji eden izmed zakonsko določenih razlogov preganjanja iz 27. člena ZMZ-1 in da imajo zatrjevana dejanja preganjanja hkrati lastnosti, kot jih določa 26. člen ZMZ-1. Status subsidiarne zaščite pa se prizna državljanu tretje države ali osebi brez državljanstva, ki ne izpolnjuje pogojev za status begunca, če obstaja utemeljen razlog, da bi bil ob vrnitvi v izvorno državo ali državo zadnjega običajnega bivališča, če gre za osebo brez državljanstva, soočen z utemeljenim tveganjem, da utrpi resno škodo, kot jo določa 28. člen ZMZ-1, in če ne obstajajo izključitveni razlogi iz drugega odstavka 31. člena ZMZ-1. Katera dejanja zajema pojem resne škode, ki je pogoj za priznanje statusa subsidiarne zaščite, določa 28. člen ZMZ-1.
13.Pri ugotavljanju pogojev za mednarodno zaščito pristojni organ upošteva in obravnava vse elemente oziroma dokazna sredstva, našteta v prvem odstavku 23. člena ZMZ-1. V zvezi z obravnavanjem dejstev in okoliščin je tudi skladno s sodno prakso Evropskega sodišča za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) za predložitev dokazov v postopku priznanja mednarodne zaščite primarno odgovoren prosilec, na državi pa je, da ovrže dvome o njihovi avtentičnosti.<sup>4</sup> Hkrati pa so tudi državni organi dolžni prevzeti pobudo pri pridobivanju objektivnih in zanesljivih informacij o razmerah v državah in utemeljenosti prošenj za mednarodno zaščito.<sup>5</sup> Načelo nevračanja posamezniku namreč zagotavlja pravico dostopa do poštenega in učinkovitega postopka, v katerem pristojni organ presodi, ali bi bilo z odstranitvijo, izgonom ali izročitvijo prosilca to načelo lahko kršeno.<sup>6</sup> Tudi z vidika pravil dokaznega bremena ESČP v zvezi z 3. členom Evropske konvencije o človekovih pravicah (v nadaljevanju EKČP), ki po stališču Sodišča Evropske unije (v nadaljevanju SEU) ustreza 15.b členu (Kvalifikacijske) Direktive 2004/83/ES<sup>7</sup> in zato ustreza tudi drugi alineji 28. člena ZMZ-1 velja, da je v načelu odgovornost prosilca, da predloži ustrezne dokaze, da obstaja resno tveganje za kršitev 3. člena EKČP, in šele če so takšni dokazi v postopku predloženi, se dokazno breme prevali na državo, da ovrže vsak dvom glede omenjenega tveganja.<sup>8</sup>
13.Pri ugotavljanju pogojev za mednarodno za10dito pristojni organ upo1teva in obravnava vse elemente oziroma dokazna sredstva, na1teta v prvem odstavku 23. 0lena ZMZ-1. V zvezi z obravnavanjem dejstev in okoli610din je tudi skladno s sodno prakso Evropskega sodi10da za 0dlovekove pravice (v nadaljevanju ES0dp) za predlo7itev dokazov v postopku priznanja mednarodne za10dite primarno odgovoren prosilec, na dr7avi pa je, da ovr7ee dvome o njihovi avtenti0dnosti.<sup>4</sup> Hkrati pa so tudi dr7avni organi dol7eni prevzeti pobudo pri pridobivanju objektivnih in zanesljivih informacij o razmerah v dr7avah in utemeljenosti pro1enj za mednarodno za10dito.<sup>5</sup> Na0delo nevra0danja posamezniku namre0d zagotavlja pravico dostopa do po1tnega in u0dinkovitega postopka, v katerem pristojni organ presodi, ali bi bilo z odstranitvijo, izgonom ali izro0ditvijo prosilca to na0delo lahko kr1eno.<sup>6</sup> Tudi z vidika pravil dokaznega bremena ES0dp v zvezi z 3. 0lenom Evropske konvencije o 0dlovekovih pravicah (v nadaljevanju EK0dp), ki po stali610du Sodi10da Evropske unije (v nadaljevanju SEU) ustreza 15.b 0lenu (Kvalifikacijske) Direktive 2004/83/ES<sup>7</sup> in zato ustreza tudi drugi alineji 28. 0lena ZMZ-1 velja, da je v na0delu odgovornost prosilca, da predlo7i ustrezne dokaze, da obstaja resno tveganje za kr61itev 3. 0lena EK0dp, in 6ele 0de so tak1ni dokazi v postopku predlo7eni, se dokazno breme prevali na dr7avo, da ovr7ee vsak dvom glede omenjenega tveganja.<sup>8</sup>
14.Ob upoštevanju povzete materialnopravne podlage, izpodbijana odločba pravilno temelji na prvi alineji 52. člena ZMZ-1, na podlagi katere se prošnja prosilca, ki očitno ne izpolnjuje pogojev za mednarodno mednarodno zaščito, šteje za očitno neutemeljeno, če je prosilec v postopku navajal samo dejstva, ki so nepomembna za obravnavanje upravičenosti do mednarodne zaščite po tem zakonu.
15.Po presoji sodišča je toženka pravilno ocenila, da tožnik kljub temu, da sta okvir in vsebina upoštevanih okoliščin, ki jih ugotavlja upravni organ v postopku presoje prošnje za mednarodno zaščito, definirani z njegovimi navedbami, ni navedel pravno pomembnih dejstev in okoliščin v zvezi z obstojem utemeljenega strahu pred preganjanjem ali resno škodo. Tožnik Prošnjo 2 utemeljuje z razlogi ekonomske narave in sicer revščino v Maroku in tožnikovo željo po delu v Evropi. Pravilna je ugotovitev toženke, da tožnikovi razlogi za prošnjo mednarodno zaščito, niso razlogi, ki bi predstavljali utemeljen razlog za priznanje ene ali druge oblike mednarodne zaščite. Toženka je pravilno ugotovila, da tožnikovih navedb ni možno povezati z nobenim od zakonsko določenih razlogov preganjanja, da težav ni povzročila država ali drugi v ZMZ-1 določeni tretji akterji, da je tožnik imel dostop do trga dela in da tožnikovih težav ni mogoče povezati z raso, vero, narodnostjo, političnim prepričanjem ali pripadnostjo določeni družbeni skupini. Teh ugotovitev toženke tožnik v tožbi v bistvenem niti ne prereka in tudi v tožbi (le) ponavlja in povzema tožnikovo izjavo iz osebnega razgovora, ki pa razlogov preganjanja v smislu 27. člena ZMZ-1 in lastnosti, kot jih določa 26. člen ZMZ-1, ne dokazuje, kar vse je pravilno ugotovila toženka. Pri tem tožnik niti ne navede, da in zakaj bi bilo treba te navedbe presoditi drugače, kot je to v izpodbijani odločbi storila toženka. Ta se je do njih opredelila in pravilno presodila, da slabe ekonomske razmere v izvorni državi prosilca same po sebi še niso razlog za priznanje mednarodne zaščite. Škoda, kakršno zatrjuje tožnik, tudi po presoji sodišča torej ne zadostuje za obstoj resne škode, kakršna je opredeljena v 28. členu ZMZ-1, saj ta ne sme biti posledica pomanjkanja oziroma ekonomske situacije v izvorni državi, ampak jo mora povzročiti tretja oseba, ki pripada subjektu (storilcu) preganjanja ali resne škode.<sup>9</sup> Glede na navedeno tožnik z vztrajanjem pri istih navedbah ne more doseči drugačne odločitve glede statusa mednarodne zaščite.
16.Tožeča stranka je na poziv v okviru materialno procesnega vodstva umaknila tožbene navedbe v zvezi s konceptom varne izvorne države.
17.Nedokazane in zato neutemeljene so tožbene navedbe, da naj bi tožnik v postopku navajal sistemske težave v Maroku, zlasti korupcijo. Iz Prošnje 2 (ki je predmet presoje v tem upravnem sporu) je namreč razvidno, da je tožnikov razlog za vložitev mednarodne zaščite in odhod izključno ekonomski (revščina v Maroku) in želja po delo v Evropi. Tožnik je pri teh navedbah dosleden in jih ni spreminjal in jih zaslišan na glavni obravnavi tudi izrecno potrdi. Sodišče ug0tavlja, da ne drži navedbe, da naj bi tožnik v postopku navajal sistemske težave v Maroku, zlasti korupcijo. Posledično ni utemeljen niti tožbeni očitek, da naj bi toženka storila bistveno kršitev določb postopka, ker ni ugotavljala ali je korupcija lahko razlog za podelitev subsidiarne zaščite, ker tega tožnik v postopku sploh ni zatrjeval.
18.Nedokazana in zato neutemeljena je tudi tožbena navedba, da naj bi bil tožnik bolan in očitno potreboval zdravstveno oskrbo, ki naj je v svoji državi naj ne bi dobil. Sodišče ugotavlja, da gre pri tej navedbi za novo dejstvo v smislu določbe 52. člena ZUS-1 prvič navedeno v tožbi, ki pa ga tožnik zaslišan izrecno celo zanika, saj pove, da zdravstvenih težave nima. Sodišče poudarja, da tožnikovo nestrinjanje z izpodbijano odločbo ne pomeni, da je izpodbijana odločba nezakonita in tožba utemeljena.
19.Sodišče je na podlagi obrazloženega po ugotovitvi, da je po pravilnem postopku izdana izpodbijana odločba pravilna in na zakonu utemeljena, na podlagi prvega odstavka 63. člena ZUS-1 tožbo zavrnilo kot neutemeljeno.
-------------------------------
1Uredba (EU) št. 604/2013 s 26. 6. 2013 o vzpostavitvi meril in mehanizmov za določitev države članice, odgovorne za obravnavanje prošnje za mednarodno zaščito, ki jo v eni od držav članic vloži državljan tretje države ali oseba brez državljanstva
2Vrhovno sodišče RS, sodba I Up 322/2016 z dne 22. 2. 2017, 8. točka obrazložitve.
3Vrhovno sodišče RS, sodba I Up 173/2018 z dne 5. 2. 2019, 25. točka obrazložitve.
4Zagorc, Stare, Razlaga instituta subsidiarne zaščite v evropskem azilnem sistemu, Pravnik št. 11-12/2019, stran 797 v zvezi z opombo 26.
5Ibidem, stran 798 v zvezi z opombo 27.
6Glej 25. uvodno izjavo Procesne direktive II. Primerjaj tudi z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-189/14-13, Up-663/14 (26. točka).
7Sodba SEU v zadevi C-465/07 z dne 17. 2. 2009, Elgafaji, 28. točka obrazložitve.
8Sodba ESČP v zadevi N.A. proti Združenemu kraljestvu, 111. točka obrazložitve .
9Tako Vrhovno sodišče Republike Slovenije v sodbi I Up 140/20024 z dne 12. junij 2024.
RS - Ustava, Zakoni, Sporazumi, Pogodbe
Zakon o mednarodni zaščiti (2017) - ZMZ-1 - člen 52, 52-1
Pridruženi dokumenti:*
*Zadeve, v katerih je sodišče sprejelo vsebinsko enako stališče o procesnih oz. materialnopravnih vprašanjih.