Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Sodba VIII Ips 350/2007

ECLI:SI:VSRS:2009:VIII.IPS.350.2007 Delovno-socialni oddelek

starostna pokojnina brez zmanjšanja v posebnih primerih upokojitev pred dopolnitvijo polne starosti prenehanje delovnega razmerja zaposlitev mlajše brezposelne osebe polna starost
Vrhovno sodišče
29. januar 2009
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

ZPIZ-1 omogoča tudi izplačevanje starostne pokojnine brez zmanjšanja zaradi upokojitve pred dopolnitvijo polne starosti, čeprav še nimamo zakona, ki bi določal, da delavcu lahko preneha delovno razmerje tudi na podlagi programa, po katerem je delodajalec dolžan na njegovo delovno mesto zaposliti mlajšo brezposelno osebo. Niso pa bili sprejeti niti ustrezni programi za tako zaposlovanje mlajših brezposelnih oseb, niti ni bil sprejet zakon, ki bi določneje opredelil pogoje za takšno upokojevanje in zaposlovanje, tako da pogoji za uporabo 4. alinee prvega odstavka 55. člena ZPIZ-1 v neposredni praksi, to je v smislu konkretnih upokojitev, še niso bili izpolnjeni.

Izrek

Revizija se zavrne.

Obrazložitev

Z odločbama tožene stranke, št. 16 6003885 z dne 9. 10. 2002 in št. 6003885 z dne 20. 1. 2003 je bila tožniku na novo odmerjena starostna pokojnina v znesku 210.652,94 takratnih SIT. Pri tem je bilo upoštevano, da je tožnik ob upokojitvi v letu 2001 dopolnil 58 let starosti in 40 let ter 6 dni pokojninske dobe, v katero je bilo poleg delovne dobe všteto tudi 3 leta, 7 mesecev in 3 dni dokupljene dobe (čas študija in služenja vojaškega roka). Ker tožnik ni imel 40 let delovne dobe in je uveljavil pravico do pokojnine pred dopolnitvijo polne starosti, mu je bilo pri odmeri navedenega zneska pokojnine upoštevano njeno zmanjšanje za 3,6 %.

Sodišče prve stopnje je ugodilo tožnikovemu tožbenemu zahtevku in dokončno odločbo tožene stranke z dne 20. 1. 2003 odpravilo ter toženi stranki naložilo ponovno odmero pokojnine brez zmanjšanja zaradi upokojitve pred dopolnitvijo polne starosti. Ugotovilo je, da so bili podani razlogi za tako odmero pokojnine v smislu določb 4. alinee prvega odstavka 55. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-1), ker je tožniku prenehalo delovno razmerje na podlagi programa delodajalca, na podlagi katerega je na tožnikovo delovno mesto zaposlil mlajšo brezposelno osebo.

Sodišče druge stopnje je pritožbi tožene stranke ugodilo in sodbo sodišča prve stopnje spremenilo tako, da je tožnikov tožbeni zahtevek kot neutemeljen zavrnilo. Ugotovilo je, da programe zaposlovanja brezposelnih oseb sprejemajo pristojni organi v okviru aktivne politike zaposlovanja na podlagi določb Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (ZZZPB). V času, ko se je tožnik upokojil, je veljal program ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 1999, ki ga je sprejela Vlada RS (Ur. l. RS, št. 48/99 in št. 2/2000), in ta delodajalcem ni nalagal dolžnosti zaposlovanja mlajših brezposelnih oseb v primeru hitrejšega upokojevanja starejših delavcev. Prav tako še ni bil sprejet poseben zakon, ki bi določal pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine brez zmanjšanja zaradi upokojitve pred polno starostjo v takšnih primerih, na katerega se sklicuje 4. alinea prvega odstavka 55. člena ZPIZ-1. Zato enostranski program delodajalca o zaposlitvi mlajše brezposelne osebe zaradi upokojitve tožnika ni mogel biti podlaga za priznanje starostne pokojnine tožniku brez zmanjšanja iz naslova upokojitve pred njegovo polno starostjo.

Zoper pravnomočno sodbo sodišča druge stopnje vlaga tožnik revizijo iz razloga bistvenih kršitev določb pravdnega postopka in zmotne uporabe materialnega prava. Navaja, da bi moralo sodišče uporabiti določbo 4. alinee prvega odstavka 55. člena ZPIZ-1, saj je v spornem obdobju v celoti veljala in v skladu z njo je delodajalec na podlagi sprejetega programa zaradi upokojitve tožnika zaposlil mlajšo brezposelno osebo. Tako je bil tožnik upravičen do nezmanjšane starostne pokojnine ne glede na to, da v času upokojitve ni dosegel polne starosti v smislu določb ZPIZ-1. Revizija je bila na podlagi 375. člena Zakona o pravdnem postopku (ZPP - uradno prečiščeno besedilo, Ur. l. RS, št. 73/07) vročena toženi stranki, ki nanjo ni odgovorila, in Vrhovnemu državnemu tožilstvu Republike Slovenije.

Revizija ni utemeljena.

Na podlagi 371. člena ZPP revizijsko sodišče preizkusi izpodbijano sodbo samo v tistem delu, v katerem se izpodbija z revizijo, in v mejah razlogov, ki so v njej navedeni, pri čemer pazi po uradni dolžnosti na pravilno uporabo materialnega prava.

Revizijskega razloga bistvene kršitve določb pravdnega postopka tožnik ni konkretiziral in določno obrazložil. Zato s tega vidika sodišče izpodbijane sodbe ni preizkušalo.

Materialno pravo ni bilo zmotno uporabljeno.

Pred sodiščem je bilo sporno le, ali je tožnik, ne glede na nedopolnjeno polno starost in vštevanje dokupljene dobe v zavarovalno dobo, upravičen do nezmanjšanja pokojnine, ker mu je pri delodajalcu prenehalo delovno razmerje v skladu s programom, na podlagi katerega je delodajalec na tožnikovem delovnem mestu zaposlil mlajšo brezposelno osebo.

Na podlagi 4. alinee prvega odstavka 55. člena ZPIZ-1 pravico do starostne pokojnine brez zmanjšanja zaradi upokojitve pred dopolnitvijo polne starosti pridobi zavarovanec, ki je dopolnil minimalne pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine, če je zavarovancu prenehalo delovno razmerje na podlagi programa, po katerem je delodajalec "dolžan" na njegovo delovno mesto zaposliti mlajšo brezposelno osebo, v skladu s pogoji, ki jih ureja poseben zakon.

Ni sporno, da poseben zakon, na katerega se sklicuje gornja določba ZPIZ-1, ni bil sprejet. Revizijsko sodišče soglaša s stališčem sodišča druge stopnje, da program, na podlagi katerega je delodajalec "dolžan" zaposliti mlajšo brezposelno osebo na mesto delavca, ki se upokoji pred polno starostjo, ne more biti enostranski program delodajalca, saj ni logično, da bi ta sam sebi nalagal dolžnost zaposlovanja. Prav tako ne more vsak delodajalec sam določati, kdo se šteje za mlajšo brezposelno osebo. S takšnim upokojevanjem se gotovo posega v interese in sredstva tožene stranke. Zato pogoji za takšno upokojevanje in priznavanje nezmanjšanje pokojnine ne morejo biti prepuščeni enostranskim odločitvam posameznih delodajalcev ali sporazumnemu urejanju zgolj med delavcem in delodajalcem. Zato je ZPIZ-1 izrecno predvidel, da se pogoji za upokojevanje brez zmanjšanja pokojnine ob nedopolnjeni polni starosti zaradi zaposlovanja mlajših brezposelnih oseb podrobneje uredijo s posebnim zakonom.

Res ZPIZ-1 že omogoča tudi izplačevanje starostne pokojnine brez zmanjšanja zaradi upokojitve pred dopolnitvijo polne starosti, čeprav še nimamo zakona, ki bi določal, da delavcu lahko preneha delovno razmerje tudi na podlagi programa, po katerem je delodajalec dolžan na njegovo delovno mesto zaposliti mlajšo brezposelno osebo (1). Niso pa bili sprejeti niti ustrezni programi za tako zaposlovanje mlajših brezposelnih oseb, niti ni bil sprejet zakon, ki bi določneje opredelil pogoje za takšno upokojevanje in zaposlovanje, tako da pogoji za uporabo navedene zakonske določbe v neposredni praksi, to je v smislu konkretnih upokojitev, še niso bili izpolnjeni. Zato je sodišče pravilno presodilo, da je tožena stranka tožniku pri odmeri starostno pokojnino zakonito zmanjšala, ker ob upokojitvi ni dosegal polne starosti iz 52. in 413. člena ZPIZ-1. Glede na navedeno je sodišče na podlagi 378. člena ZPP revizijo kot neutemeljeno zavrnilo.

.Op. št. (1): Skupina avtorjev: Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju s komentarjem, Gospodarski vestnik, Ljubljana, 2000, str. 260

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia