Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Začasna omejitev vpogleda v zdravstvene izvide na portalu zVEM

29. februar 2024
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Začasna omejitev vpogleda v zdravstvene izvide na portalu zVEM

Datum

29.02.2024

Številka

07121-1/2024/219

Kategorije

Pravica do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki, Zdravstveni osebni podatki

Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je prejel vaš dopis v zvezi z omejitvijo vpogleda v vaš zdravniški izvid na portalu zVEM. Kot navajate, ste v januarju 2024 opravili obsežen zdravniški pregled, štiri dni za tem pa so bili vsi rezultati, kakor tudi podroben biokemični izvid, odloženi na vaš osebni karton na portalu zVEM. Ko ste hoteli dostopati do osebnih informacij o rezultatih zdravniškega pregleda, vam je bilo le to onemogočeno s strani upravljavca portala zVEM, in sicer NIJZ, ki vpogled v tovrstne podatke uporabniku/zavarovancu onemogoči za 30 dni. Kot navajate, niste nikjer zasledil določbe, ki bi vam prepovedovala in omejevala takojšen vpogled v lastne podatke v svojem zdravstvenem osebnem kartonu na portalu zVEM, prav tako pa vam nihče mi ni znal povedati, na podlagi katerega zakona so vam te pravice kratene.

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, v nadaljevanju: ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju: Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, v nadaljevanju: ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, v nadaljevanju: ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim zgoraj navedenim dopisom.

IP pojasnjuje, da mora biti omogočanje uveljavljanja pravic posameznika do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo in osebnimi podatki, ki se nanašajo naj, posamezniku prijazno, vendar pa je treba ob tem upoštevati, da niti Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP) niti Splošna uredba upravljavcem osebnih podatkov ne nalaga, da morajo takšno seznanitev posameznikom obvezno omogočiti prek aplikacij oziroma spletnih portalov.

Kot izhaja iz pojasnil Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ), ki so objavljena na portalu zVEM, je pacientom v sistemu zVEM celotna zdravstvena dokumentacija dostopna takoj, ko je v sistem oddana. Izjema velja le za histopatološke izvide in občutljive vrste mikrobioloških izvidov. Odločitev o tem, kateri mikrobiološki izvid bo takoj na voljo pacientom, sprejme izvajalec (mikrobiološki laboratorij). Ta praksa velja od leta 2019, zadržanje vpogleda v občutljive vrste izvidov pa so po navedbi NIJZ predlagali avtorji teh izvidov, kar po njihovem odraža strokovno stališče medicinske stroke, saj bi vnaprejšnja seznanitev pacientov z izvidi omejila možnost zdravnikov, da pacienta sam seznani z izvidom in mu ga razloži, kar je strokovno utemeljeno in tudi zahtevano po Zakonu o pacientovih pravicah.

Pri zgoraj navedeni začasni omejitvi vpogledov gre za odločitev NIJZ kot upravljavca portala zVEM in upravljava Centralnega registra podatkov o pacientih (CRPP), ki po mnenju IP sicer nima neposredne pravne podlage, vendar pa IP za presojo ustreznosti take oblike omogočanja seznanitve ni pristojen.

IP še meni, da takšna začasna omejitev ne sme posegati v pravico posameznika do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo, ki jo vodijo izvajalci zdravstvene dejavnosti in pravico do seznanitve z osebnimi podatki, ki se vodi v CRPP (NIJZ), saj posamezniki to pravico, kljub takšni začasni omejitvi, lahko uveljavljajo neposredno (torej izven sistema zVEM) pri izvajalcih zdravstvene dejavnosti oziroma pri NIJZ na podlagi 41. člena ZPacP oziroma 15. člena Splošne uredbe. Upravljavec bi moral o pravici posameznika do seznanitve po 15. členu Splošne uredbe ne glede na način dostopa v zVEM odločiti brez nepotrebnega odlašanja oziroma najkasneje v enem mesecu, o zahtevi za seznanitev z lastno zdravstveno dokumentacijo po 41. členu ZPacP pa takoj ali najpozneje pet delovnih dni po prejemu zahteve.

Obrazložitev

IP uvodoma poudarja, da izven konkretnih nadzornih ali drugih upravnih postopkov ne more presojati konkretnih obdelav osebnih podatkov in podajati konkretnih stališč v zvezi s posameznimi vprašanji s področja varstva osebnih podatkov, pač pa lahko v okviru mnenja poda zgolj splošna pojasnila, priporočila in usmeritve v zvezi z obdelavo osebnih podatkov, odgovornost za zakonito in pošteno obdelavo osebnih podatkov pa je vedno na upravljavcu osebnih podatkov.

IP pojasnjuje, da delovanje zdravstvenega informacijskega sistema eZdravje, v okviru katerega se vodi tudi Centralni register podatkov o pacientih (CRPP), ureja Zakon o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva (Uradni list RS, št. 65/00, s sprem., v nadaljevanju ZZPPZ), ki pa ne vsebuje posebnih določb glede pravice posameznika do vpogleda v osebne podatke, ki se vodijo v CRPP in se nanašajo nanj, zato se za uveljavljane te pravice uporabljajo določbe ZPacP, ZVOP-2 in Splošne uredbe.

Pravica in način seznanitve z zdravstveno dokumentacijo ureja 41. člen Zakona o pacientovih pravicah (Uradni list RS, št. št. 15/08, 55/17 in 177/20), v nadaljevanju ZPacP), ki v prvem odstavku določa, da ima pacient ob prisotnosti zdravnika ali drugega zdravstvenega delavca oziroma zdravstvenega sodelavca pravico do neoviranega vpogleda in prepisa zdravstvene dokumentacije, ki se nanaša nanj. Fotokopiranje ali drugo reprodukcijo zdravstvene dokumentacije mora zagotoviti izvajalec zdravstvene dejavnosti. Verodostojno reprodukcijo slikovne dokumentacije, ki se ne hrani v elektronski obliki, je izvajalec zdravstvene dejavnosti dolžan zagotoviti, če razpolaga s tehničnimi sredstvi, ki to omogočajo. Izvajalec zdravstvene dejavnosti mora skladno s tretjim odstavkom 41. člena ZPacP navedeno pravico pacientu omogočiti takoj ali najpozneje pet delovnih dni po prejemu zahteve.

Poleg zgoraj navedene pravice ima pacient na podlagi petega odstavka 41. člena ZPacP tega člena pravico zahtevati tudi:

-da se dodajo njegove pripombe k zapisom v zdravstveni dokumentaciji,

-osnovna ustna pojasnila o vsebini zdravstvene dokumentacije, razen kadar pacient prejme izčrpna pojasnila na podlagi 20. člena tega zakona,

-izčrpna ustna pojasnila o vsebini zdravstvene dokumentacije, če glede posameznih delov dokumentacije ni prejel pojasnil na podlagi 20. člena tega zakona.

Izvajalec zdravstvene dejavnosti mu mora omogočiti uresničitev pravice iz prve in druge alineje tega odstavka v roku iz tretjega odstavka tega člena, uresničitev pravice iz tretje alineje tega odstavka pa v 15 dneh od prejema zahteve.

V devetem odstavku 41. člena ZPacP je še določeno, da ima pacient na podlagi smiselne uporabne določb prejšnjih odstavkov tega člena pravico do samostojnega dostopa do svojega elektronskega zdravstvenega zapisa in podatkov v informacijskem sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja, če zdravstveni sistem to omogoča.

Pravica dostopa posameznika do osebnih podatkov, ki se nanašaj naj, je urejena tudi v 15. členu Splošne uredbe, po katerem mora upravljavec posamezniku poleg dostopa do osebnih podatkov, ki se nanašajo naj ter informacij iz prvega odstavka tega člena, zagotoviti tudi kopijo osebnih podatkov, ki se obdelujejo.

Rok za izvršitev pravic posameznika iz 15. člena Splošne uredbe je določen v tretjem odstavku 12. člena Splošne uredbe, ki določa, da upravljavec informacije o ukrepih, sprejetih na zahtevo v skladu s členi 15 do 22, posamezniku, na katerega se nanašajo osebni podatki, zagotovi brez nepotrebnega odlašanja in v vsakem primeru v enem mesecu po prejemu zahteve. Ta rok se lahko po potrebi podaljša za največ dva dodatna meseca ob upoštevanju kompleksnosti in števila zahtev.

Uveljavljanje pravic posameznika do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo in z osebnimi podatki, ki se nanašajo naj, mora biti posamezniku prijazno, vendar pa niti ZPacP niti Splošna uredba upravljavcem osebnih podatkov ne nalaga, da morajo seznanitev posameznikov z zdravstveno dokumentacijo oziroma osebnimi podatki, ki se nanašajo naj, obvezno omogočiti prek aplikacij oziroma spletnih servisov.

IP meni, da odločitev NIJZ kot upravljavca portala zVEM in CRPP o začasni omejitvi oziroma odložitvi možnosti vpogledov v nekatere, po njihovem občutljive zdravstvene izvide, prek portala zVEM, nima neposredne pravne podlage, zlasti pa takšna začasna omejitev vpogledov sama po sebi ne sme posegati v pravico posameznika do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo, ki jo vodijo izvajalci zdravstvene dejavnosti in seznanitvijo z osebnimi podatki, ki se vodi v CRPP. Posameznik kljub takšni začasni omejitvi oziroma odložitvi možnosti neposrednega vpogleda, pri izvajalcih zdravstvene dejavnosti in NIJZ na podlagi 41. člena ZPacP in 15. člena Splošne uredbe še vedno lahko neposredno (torej izven sistema zVEM) uveljavlja svojo pravico do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo in drugimi osebnimi podatki, ki se nanašajo naj. Upravljavec bi moral o pravici posameznika do seznanitve po 15. členu Splošne uredbe ne glede na način dostopa v zVEM odločiti brez nepotrebnega odlašanja oziroma najkasneje v enem mesecu, o zahtevi za seznanitev z lastno zdravstveno dokumentacijo po 41. členu ZPacP pa takoj ali najpozneje pet delovnih dni po prejemu zahteve.

Več o možnostih in načinu uveljavljanju pravic pacienta ter pravic posameznika v zvezi z osebnimi podatki, ki se nanašajo nanj, si lahko preberete na spletni strani IP, v rubriki »Pravice posameznika«, na naslovu: https://www.ip-rs.si/varstvo-osebnih-podatkov/pravice-posameznika/

Lep pozdrav,

Pripravil

Jože Bogataj, namestnik informacijske pooblaščenke

Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka

IP

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia