Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Vprašanje glede namestitve videonadzornega sistema

10. maj 2023
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Vprašanje glede namestitve videonadzornega sistema

Datum

10.05.2023

Številka

07120-1/2023/269

Kategorije

Video in avdio nadzor

Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je po e-pošti prejel vaše zaprosilo za mnenje. Prosite nas za pojasnilo, kakšni so pogoji za uvedbo videonadzora v prostorih kuhinje, jedilnice in pripadajočih skladiščih v zavodu. Prejeli ste pojasnilo, da bi lahko šlo za videonadzor delovnih prostorov po 78. členu ZVOP-2. Pojasnjujete, da bi v teh prostorih uvedli videonadzor zaradi varovanja obsojencev in zaposlenih ter premoženja. Predvsem bi želeli preprečiti izredne dogodke (konflikti), katerih posledica so lahko poškodbe zaposlenih ali obsojencev. Do dogodkov prihaja kljub nadzoru, ki ga izvajajo pravosodni policisti in inštruktorji in ocenjujete, da nimate na voljo drugih milejših ukrepov kot je videonadzor.

Sprašujete tudi, ali je dovoljeno uvesti videonadzor v prostoru za obiske. Videonadzor bi uvedli z namenom varovanja obsojencev in zaposlenih. Opisujete, da v času obiskov zaznavate povečan vnos nedovoljenih predmetov v zavod. Citirate prvi in drugi odstavek 74. člena ZIKS-1 glede nadzorovanih in nenadzorovanih obiskov in dodajate, da je vsak obisk dejansko nadzorovan, saj nadzor izvaja pravosodni policist.

* * *

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, ZVOPOKD), 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.

Za izvajanje videonadzora mora obstajati ustrezna pravna podlaga skladno z ZVOP-2 (glede na to, da ZVOPOKD tega področja ne ureja) oz. Splošno uredbo. Izbor ustrezne pravne podlage je odgovornost upravljavca, zato vam v okviru nezavezujočega mnenja podajamo splošna pojasnila.

IP opozarja, da predstavljajo določbe ZIKS-1 v povezavi s prvim odstavkom 76. člena ZVOP-2 specialno pravno podlago za uvedbo videonadzora in da se lahko uporabijo določbe ZVOP-2 eventualno zgolj za vsebine, ki z ZIKS-1 ne bi bile urejene. Videonadzor se lahko skladno z ZIKS-1 uvede za varovanje varovanih objektov in varovanih območij ter preprečevanje pobegov obsojencev.

Skladno z ZVOP-2 se lahko videonadzor znotraj delovnih prostorov izvaja le, kadar je to nujno potrebno za varnost ljudi ali premoženja ali preprečevanje ali odkrivanje kršitev na področju iger na srečo ali za varovanje tajnih podatkov ali poslovnih skrivnosti, teh namenov pa ni mogoče doseči z milejšimi sredstvi.

Obrazložitev

Uvodoma poudarjamo, da IP izven postopka inšpekcijskega nadzora oziroma drugega upravnega postopka konkretnih obdelav osebnih podatkov ne more presojati. V okviru nezavezujočega mnenja vam lahko podamo zgolj splošna pojasnila in priporočila.

ZVOP-2 poleg splošnih določb o videonadzoru (76. člen) ureja tudi videonadzor dostopa v uradne službene oz. poslovne prostore (77. člen), videonadzor znotraj delovnih prostorov (78. člen), videonadzor v prevoznih sredstvih, namenjenih javnemu potniškemu prometu (79. člen) in videonadzor na javnih površinah (80. člen). V vseh drugih primerih mora obstajati pravna podlaga skladno s 6. in 7. členom ZVOPOKD, ki pa področja videonadzora ne ureja, zato se v tem primeru uporabljajo zgoraj omenjeni členi ZVOP-2 v povezavi s področnimi predpisi (v tem primeru ZIKS-1).

Prvi in drugi odstavek 235.a člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (Uradni list RS, št. 110/06 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 40/09, 9/11 – ZP-1G, 96/12 – ZPIZ-2, 109/12, 54/15, 11/18, 200/20 – ZOOMTVI in 141/22, ZIKS-1) določata, da se za varovanje varovanih objektov in varovanih območij ter preprečevanje pobegov obsojencev namestijo in uporabljajo videonadzorni sistemi. Način uporabe in nadzor nad uporabo videonadzornega sistema, odrejanjem snemanja, ravnanjem s posnetki podrobneje predpiše minister, pristojen za pravosodje. 2. člen Pravilnika o videonadzoru v Upravi Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij (Uradni list RS, št. 86/09, pravilnik) podrobneje določa, da je namen sistema v objektih Uprave zagotavljanje varovanja in varnosti zaprtih oseb ter varovanje osebja v objektih Uprave, varovanje strelnega orožja in posebne opreme za varovanje, varovanje nepremičnin in opreme v objektih Uprave in v varovanem območju, ki je opredeljeno z načrtom varovanja ter zagotavljanje varnosti službenih prostorov in nadzora vstopa v objekte Uprave ter varovanje tajnih podatkov. Skladno s 3. členom pravilnika je lahko sistem za namene izvajanja nalog iz prve, druge in tretje alinee 2. člena nameščen v tistih objektih Uprave, za katere je izdelan načrt varovanja. Načrt postavitev kamer je sestavni del načrta varovanja in ima oznako tajnosti "interno".

Skladno z navedenim bi lahko v navedenih prostorih uvedli videonadzor npr. v primeru, če bi šlo za varovana območja, na katerih bi lahko bil uveden videonadzor npr. z namenom varovanja in varnosti zaprtih oseb ter varovanje osebja v objektih Uprave in bi bil hkrati za te prostore izdelan načrt varovanja. Ali gre v navedenem primeru za videonadzor skladno z ZIKS-1 mora opredeliti upravljavec glede na konkretne okoliščine sam. IP opozarja, da predstavljajo določbe ZIKS-1 specialno pravno podlago za uvedbo videonadzora in da se lahko uporabijo določbe ZVOP-2 eventualno zgolj za vsebine, ki z ZIKS-1 ne bi bile urejene. ZVOP-2 namreč v prvem odstavku 76. člena določa, da se določbe tega poglavja uporabljajo za izvajanje videonadzora, če drug zakon ne določa drugače (v tem primeru je to ZIKS-1).

Glede določbe 78. člena ZVOP-2, ki ureja videonadzor v delovnih prostorih pojasnjujemo, da se lahko videonadzor skladno z ZVOP-2 znotraj delovnih prostorov izvaja le, kadar je to nujno potrebno za varnost ljudi ali premoženja ali preprečevanje ali odkrivanje kršitev na področju iger na srečo ali za varovanje tajnih podatkov ali poslovnih skrivnosti, teh namenov pa ni mogoče doseči z milejšimi sredstvi. Videonadzor se lahko izvaja le glede tistih delov prostorov in v obsegu, kjer je treba varovati navedene interese. Prepovedano je z videonadzorom snemati delovna mesta, kjer delavec po navadi dela, razen če je to nujno v skladu s prvim odstavkom 78. člena ZVOP-2. Neposredno spremljanje dogajanja pred kamerami je pod pogoji iz prvega in drugega odstavka 78. člena ZVOP-2 dopustno le, če ga izvaja izrecno pooblaščeno osebje upravljavca. Zaposleni morajo biti pred začetkom izvajanja videonadzora vnaprej pisno obveščeni o njegovem izvajanju. Pred uvedbo videonadzora v osebi javnega ali zasebnega sektorja se mora delodajalec posvetovati z reprezentativnimi sindikati pri delodajalcu in svetom delavcev oziroma delavskim zaupnikom. Posvetovanje se izvede v roku 30 dni ali v drugem daljšem roku, ki ga določi delodajalec. Kadar gre za uvedbo videonadzora v skladu s tretjim odstavkom tega člena (snemanje delovnega mesta, kjer delavec po navadi dela), se posvetovanje izvede v roku 60 dni ali v drugem daljšem roku, ki ga določi delodajalec.

Navedeno pomeni, da se mora delodajalec prepričati, da cilja ne more doseči z milejšimi ukrepi, videonadzor pa se lahko izvaja le glede tistih delov prostorov, kjer je potrebno varovati navedene interese. Opozarjamo tudi na določbo desetega odstavka 76. člena ZVOP-2, ki določa, da videonadzora ni dovoljeno izvajati v dvigalih, sanitarijah, prostorih za preoblačenje, hotelskih sobah in drugih podobnih prostorih, v katerih posameznik utemeljeno pričakuje višjo stopnjo zasebnosti. Upravljavec mora pri izvajanju videonadzora upoštevati tudi druge določbe Splošne uredbe oz. ZVOP-2, npr. o izvajanju videonadzora pisno obvestiti vse zaposlene, objaviti obvestilo o videonadzoru (tretji in četrti odstavek 76. člena ZVOP-2), posameznikom zagotoviti vse informacije o obdelavi osebnih podatkov (13. člen Splošne uredbe), zagotoviti ustrezne ukrepe za zavarovanje osebnih podatkov ter urediti morebitno pogodbeno razmerje s pogodbenim obdelovalcem (28. člen Splošne uredbe).

V zvezi z videonadzorom prostora za obiske poudarjamo, da se po drugem odstavku 74. člena ZIKS-1, lahko videonadzorujejo zgolj nadzorovani obiski. Drugi odstavek ZIKS-1 namreč določa, da so nadzorovani obiski tisti obiski, ki se izvajajo z nadzorom pravosodnih policistov s stalno prisotnostjo v prostoru, kjer poteka obisk, z uporabo videonadzornega sistema ali s kombinacijo obeh načinov. Način nadzora obiska se določi v varnostni oceni obsojenca in zapiše v njegovem osebnem načrtu. Nadzorovani obiski trajajo do dve uri. Četrti odstavek nadalje določa, da nenadzorovani obiski trajajo do tri ure. Če nenadzorovani obisk poteka zunaj zavoda, lahko traja do pet ur. Če ima zavod ločen namenski prostor, ki omogoča zasebnost in bivanje čez noč, lahko nenadzorovani obisk traja do 24 ur. Po razumevanju IP, je skladno z ZIKS-1 dopustno snemati zgolj nadzorovane obiske pod pogoji in zgolj za namene, ki jih določata zakon in pravilnik. IP meni, da namenov dopustnosti videonadzora nadzorovanih oz. nenadzorovanih obiskov ni mogoče širiti na način, da se glede teh prostorov izvaja videonadzor delovnih prostorov po ZVOP-2. V tem smislu namreč ZIKS-1 določa specialno pravno podlago za izvajanje videonadzora.

Nekaj informacij o vzpostavitvi videonadzora je dosegljivih tudi na spletni strani IP: https://www.ip-rs.si/varstvo-osebnih-podatkov/obveznosti-upravljavcev/vzpostavitev-videonadzora/, nedavno pa so bile izdane tudi Smernice glede izvajanja videonadzora po ZVOP-2, ki so dostopne na: https://www.ip-rs.si/publikacije/priročniki-in-smernice/smernice-po-splošni-uredbi-o-varstvu-podatkov-gdpr/smernice-glede-izvajanja-videonadzora.

V upanju, da vam bodo naša napotila v pomoč, vas lepo pozdravljamo.

Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka

Pripravila

Barbara Žurej, univ. dipl. prav., svetovalka pooblaščenca za preventivo

IP

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia