Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

sodba III U 288/2012

ECLI:SI:UPRS:2013:III.U.288.2012 Upravni oddelek

denacionalizacija zahteva za vrnitev nepremičnin v last in posest ista upravna zadeva zavrženje zahteve
Upravno sodišče
24. januar 2013
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Tožeči stranki je bila za sporna zemljišča že pravnomočno priznana odškodnina v obveznicah, zato ne more zahtevati (še) vrnitve istih nepremičnin v last in posest.

Izrek

I. Tožba se zavrne.

II. Vsaka stranka trpi svoje stroške postopka.

Obrazložitev

Upravna enota Koper je z izpodbijanim sklepom zavrgla zahtevo tožeče stranke za vrnitev v last in posest parcel št. 758, 765, 766, 1050, 1051, 1052, 1054, 1049/2 in 1053/2 vse k.o. A. Iz obrazložitve izpodbijanega sklepa izhaja, da je tožeča stranka vložila zahtevo za vrnitev navedenih nepremičnin v last in posest. V nadaljevanju navaja, da Zakon o denacionalizaciji (v nadaljevanju ZDen) kot obliko denacionalizacije omogoča vračilo premoženja v naravi, če pa to ni mogoče pa v obliki plačila odškodnine, tako da ena oblika vračila nepremičnega premoženja izključuje drugo obliko. Zato je stališče tožeče stranke, da o vračilu nepremičnin, navedenih v zahtevku, v last in posest še ni bilo odločeno, neutemeljena in zmotna. Iz izreka odločbe št. 351-316/99 z dne 7. 2. 2006 in dopolnilne odločbe številka 351-316/99 z dne 31. 1. 2007 namreč nesporno izhaja, da so bile vse parcele navedene v zahtevi tožeče stranke za vrnitev nepremičnin v last in posest, tožeči stranki že vrnjene v obliki odškodnine v obveznicah Slovenske odškodninske družbe. Ob upoštevanju navedenega je bilo treba vlogo tožeče stranke za vrnitev, v izreku izpodbijanega sklepa navedenih parcel, v skladu z določbo 129. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (v nadaljevanju ZUP), zavreči. Ministrstvo za infrastrukturo in prostor je z odločbo številka 4904-6/2012/4-045104 z dne 3. 8. 2012, zavrnilo pritožbo tožeče stranke zoper izpodbijani sklep.

Tožeča stranka v tožbi navaja, da ji je bila za parcele številka 758, 765, 766, 1050, 1051, 1052, 1054 in 1049/2 ter del parcele številka 1053 k.o. A. priznana odškodnina v obveznicah Slovenske odškodninske družbe. Za navedene parcele in sedaj parcelo številka 1053/2 k.o. A. pa ni bilo odločeno o njenem zahtevku za vrnitev v last in posest, ki ga je postavila kot primarni zahtevek, pri katerem pa še vedno vztraja in od njega ni nikoli odstopila. V nadaljevanju ugotavlja, da je stališče, da ena oblika vračila podržavljenega premoženja izključuje drugo obliko sicer pravilna, vendar pa mora upravni organ odločati o vseh zahtevkih stranke in o njih odločiti v izreku odločbe, kot to določa Zakon o splošnem upravnem postopku iz leta 1986, ki se uporablja v denacionalizacijskih zadevah. Zaradi vsega povedanega predlaga, da se izpodbijani sklep odpravi, toženi stranki pa naloži plačilo stroškov tega postopka z zakonskimi zamudnimi obrestmi.

Tožena stranka odgovora na tožbo ni podala, poslala pa je upravne spise.

K točki I. izreka: Po presoji sodišča je sklep tožene stranke pravilen in zakonit, ima oporo v citiranih materialnih predpisih ter izhaja iz podatkov v upravnih spisih. Tožena stranka je v obrazložitvi izpodbijanega sklepa podala pravilne razloge za svojo odločitev. Sodišče zato v celoti sledi njeni obrazložitvi in ponovno ne navaja razlogov za svojo odločitev (drugi odstavek 71. člena Zakona o upravnem sporu ? ZUS-1). V zvezi z navedbami v tožbi pa še dodaja: Iz izpodbijanega sklepa in upravnih spisov izhaja, da je bilo o zemljiščih, navedeni v zahtevi tožeče stranke z dne 19. 3. 2012 za njihovo vrnitev v njeno last in posest, že odločeno z delno odločbo številka 351-316/99 z dne 7. 2. 2006, ki je postala pravnomočna 28. 2. 2006 in delno odločbo številka 351-316/99-77 z dne 31. 1. 2007, s katerima ji je bila, za v zahtevi navedene nepremičnine, ki je postala pravnomočna dne 23. 6. 2007 priznana odškodnina v obveznicah Slovenske odškodninske družbe.

Ob upoštevanju, da je bilo v skladu z zgoraj citiranima pravnomočnima odločbama Uprave enotes Koper, tožeči stranki že priznana odškodnina v obveznicah Slovenske odškodninske družbe za zemljišča, za katere zahteva, da se ji vrnejo v last in posest, tudi po presoji sodišča, odločitev tožene stranke, da je v skladu s 4. točko prvega odstavka 129. člena Zakona o splošnem upravnem postopku, zavrgla zahtevo tožeče stranke za vrnitev navedenih zemljišč v last in posest, pravilna, saj je bilo o isti upravni zadevi že pravnomočno odločeno in je stranka z navedeno odločbo pridobila pravice (odškodnina za odvzete nepremičnine).

Poleg povedanega pa sodišče še ugotavlja, da Zakon o denacionalizaciji v drugem odstavku 6. člena sicer res določa, da se v postopkih za uveljavljanje pravice po Zakonu o denacionalizaciji, uporablja Zakon o splošnem upravnem postopku (prečiščeno besedilo, Uradni list SFRJ, št. 47/86), kot to pravilno ugotavlja tožeča stranka, vendar le če Zakon o denacionalizaciji ne določa drugače. Tako je v 2. členu Zakona o denacionalizaciji določeno, da je denacionalizacija po tem zakonu vrnitev podržavljenega premoženja, ki je bilo podržavljeno s predpisi o agrarni reformi, nacionalizaciji in o zaplembah ter z drugimi predpisi in načini, navedenimi v tem zakonu, v naravi (vrnitev premoženja). V drugem odstavku istega člena pa je še določeno, da če vrnitev premoženja ni možna, denacionalizacija obsega plačilo odškodnine v obliki nadomestnega premoženja, vrednostnih papirjev ali v denarju (odškodnina). V navedeni določbi ZDen je postavljeno načelo primarnosti vračanja premoženja v naravi, kar pa ne pomeni, da denacionalizacija v obliki odškodnine ne uživa enakega pravnega varstva kot vračanja v naravi. Ustavno sodišče je namreč zavzelo stališče, da sta oba načina denacionalizacije v pravnem smislu izenačena. To načelo (primarnosti vračanja v naravi) pa ne pomeni, da bi upravičenec mogel uveljavljati vrnitev premoženja v naravi vselej, kadar to zahteva. Način denacionalizacije, to je vprašanje, kdaj naj se premoženje vrne v naravi in kdaj v nadomestni obliki, torej kot odškodnina, namreč določa ZDen s kogentnimi pravili (predvsem členi 19. do 22.). Poleg tega ima upravičenec, ki mu je bila v postopku denacionalizacije priznana odškodnina v obveznicah Slovenskega odškodninskega sklada po drugem odstavku 42. člena ZDen (ali drugega odstavka 43. člena ZDen), možnost uveljavljati izplačilo odškodnine v denarju oziroma odkup obveznic pod pogoji, ki jih določa 48. in 50. člen ZDen. Iz navedenih določb Zakona o denacionalizaciji torej izhaja, da je priznanje odškodnine v obliki obveznic Slovenske odškodninske družbe le ena od oblik, ki jih določa ZDen za vrnitev podržavljenega premoženja. To pa pomeni, da bi v primeru, ko bi zemljišča, za katera je bila upravičencu priznana odškodnina v obliki obveznic Slovenske odškodninske družbe le ta pridobil še v last in posest, prišlo do neupravičene obogatitve s strani upravičenca (tožeče stranke).

Ob upoštevanju vsega navedenega je sodišče tožbo, skladno s prvim odstavkom 63. člena ZUS-1 kot neutemeljeno zavrnilo, saj je ugotovilo, da je bil postopek pred izdajo izpodbijanega upravnega akta pravilen, sklep pa pravilen in na zakonu utemeljen.

K točki II. izreka: Ker je sodišče tožbo zavrnilo, v skladu s četrtim odstavkom 25. člena ZUS-1 trpi vsaka stranka svoje stroške postopka.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia