Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
16.10.2023
07120-1/2023/459
Zdravstveni osebni podatki, Pravne podlage
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 9. 10. 2023 prejeli vaše vprašanje, ali res drži, da Zdravniška zbornica Slovenije (ZZS) ne more na zahtevo Ministrstva za zdravje (MZ) - brez privolitve pacienta ali njegovih svojcev za obdelavo osebnih podatkov - izvesti zunanjega strokovnega nadzora nad delom določenega zdravnika v zvezi z zdravstveno oskrbo določenega pacienta, ki je kasneje umrl. Priložili ste obsežno dopisovanje med vami, ki preiskujete sum storitve kaznivega dejanja malomarnega zdravljenja, MZ in ZZS.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena ZVOP-2, 58. členom Splošne uredbe o varstvu podatkov, 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Pojasnjujemo še, da se lahko dokončno opredeljujemo do konkretnih obdelav osebnih podatkov le v nadzornih postopkih in ob upoštevanju vseh okoliščin konkretnega primera.
Po mnenju IP lahko ZZS brez privolitve pacienta ali njegovih svojcev obdeluje osebne podatke (umrlega) pacienta za potrebe odločanja o uvedbi in za potrebe izvedbe eksternega strokovnega nadzora nad delom zdravnika na zahtevo MZ.
Zakon o zdravstveni dejavnosti (ZZDej) v sedmem odstavku 78. člena (v povezavi s prvim odstavkom) določa, da nadzorna dejanja pri strokovnem nadzoru s svetovanjem obsegajo tudi pregledovanje in kopiranje dokumentacije pri izvajalcu. Sem spada tudi zdravstvena dokumentacija in drugi osebni podatki pacienta. Ker gre za zakonsko podlago v smislu (g) ali (i) točke drugega odstavka 9. člena Splošne uredbe (ta člen določa možne pravne podlage za obdelavo zdravstvenih podatkov), privolitev pacienta ali svojcev ni potrebna. Poleg tega gre v konkretnem primeru za strokovni nadzor, ki se izvede na zahtevo (ne na pobudo) pristojnega organa in se izvaja v javnem interesu, prav tako bi bila v javnem interesu tudi uporaba rezultatov strokovnega nadzora s strani policije.
Dodatna in še bolj neposredna zakonska podlaga za obdelavo osebnih podatkov pacienta je določena v 89. členu ZVOP-2, ki v prvem odstavku določa, da lahko izvajalec strokovnega nadzora (v konkretnem primeru je to ZZS) za namen izvedbe strokovnega nadzora obdeluje vse osebne podatke, ki jih obdelujejo upravljavci osebnih podatkov, nad katerimi izvaja strokovni nadzor. V skladu z drugim odstavkom istega člena ima izvajalec strokovnega nadzora pravico do vpogleda, izpisa, prepisovanja ali kopiranja vseh osebnih podatkov iz prejšnjega odstavka. Iz 91. člena ZVOP-2 izhaja, da se podlaga v 89. členu ZVOP-2 uporablja tudi za posebne kategorije podatkov, kamor spadajo tudi zdravstveni podatki. Omenjeni 89. člen ZVOP-2 je samostojna pravna podlaga in ni pogojena z dodatno privolitvijo pacienta ali njegovih svojcev.
V predstavljenem primeru je po mnenju IP ista pravna podlaga podana tudi za odločanje o uvedbi strokovnega nadzora (predhodni postopek). Za »navadne« osebne podatke pacienta je dodatna zakonska podlaga lahko tudi v četrtem odstavku 6. člena ZVOP-2, če so v konkretnem primeru za to izpolnjeni pogoji.
Obravnavane določbe ZZDej in ZVOP-2 so v skladu z zahtevo po obstoju zakonske podlage iz 9. člena ZVOP-2, ki sicer ureja podlage za obdelavo osebnih podatkov umrlih oseb.
Glede na zgoraj navedeno, v predstavljenem primeru privolitev pacienta ali njegovih svojcev ni potrebna.
Zgornje mnenje delno oziroma vsaj posredno izhaja tudi z mnenja IP št. 07120-1/2022/364 in št. 07120-1/2023/103.
Prijazen pozdrav.
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav., samostojni svetovalec IP
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka