Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
12.02.2025
07121-1/2025/149
Neposredno trženje, nagradne igre, Privolitev, Zakoniti interesi
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je po elektronski pošti prejel vaše vprašanje glede sodelovanja v nagradnih igrah in kasnejše obdelave osebnih podatkov s strani izvajalcev nagradne igre. Zanima vas, ali je praksa zbiranja osebnih podatkov ob izvedbi nagradne igre za namen neposrednega trženja dovoljena.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše nezavezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Upravljavec mora za obdelavo osebnih podatkov (torej za izvajanje nagradne igre in naknadno neposredno trženje zbranih osebnih podatkov) zagotoviti ustrezno pravno podlago.
Poleg pogojev, ki veljajo za posamezno pravno podlago (tj. pogojev za veljavno privolitev; izvedba testa tehtanja za uporabo zakonitih interesov kot pravne podlage itd.) mora upravljavec posameznikom zagotoviti informacije glede obdelave osebnih podatkov na lahko dostopen način in jih predstaviti v jedrnati, pregledni in razumljivi obliki ter v jasnem in preprostem jeziku, ki je prilagojen glede na tipičnega uporabnika njihovih storitev.
Vsekakor morajo posamezniki prejeti jasno informacijo, da bodo njihovi osebni podatki ob sodelovanju v nagradni igri uporabljeni za namen neposredno trženja, ob enem pa se mora posameznikom omogočiti, da obdelavi skladno z 21. členom Splošne uredbe kadarkoli ugovarjajo, na kar jih mora upravljavec opozoriti najpozneje ob prvem kontaktu z njim in sicer jasno in ločeno od vseh drugih informacij (drugi in četrti odstavek 21. člena Splošne uredbe).
IP uvodoma poudarja, da konkretnega in dokončnega odgovora o zakonitosti obdelave osebnih podatkov v okviru mnenja v nobenem primeru ne more podati, saj lahko IP posamezne primere obdelave podatkov konkretno presoja zgolj v okviru inšpekcijskega ali drugega nadzornega postopka. V zvezi s tem vam IP podaja zgolj splošno stališče glede vaših vprašanj.
Za vsako obdelavo osebnih podatkov mora upravljavec zagotoviti zakonito in ustrezno pravno podlago. Te so določene v členu 6(1) Splošne uredbe, v zvezi s čimer pa je upravljavec sam dolžan presoditi, katera pravna podlaga po členu 6(1) Splošne uredbe je najustreznejša, upoštevajoč konkretno razmerje s posamezniki ter okoliščine in namen posamezne obdelave osebnih podatkov. Za izvajanje nagradnih iger in z njimi povezano naknadno obdelavo osebnih podatkov za namen neposrednega trženja prideta v praksi najpogosteje v poštev pravni podlagi privolitve in zakonitih interesov.
Glede izvajanja nagradnih iger in z njimi povezane obdelave osebnih podatkov pojasnjujemo, da je podelitev nagrade v nagradni igri treba šteti kot enostranski pravni posel (javna obljuba nagrade), ki je urejena z določbami 207. – 211. člena Obligacijskega zakonika (OZ; Uradni list RS, št. 83/01, 32/04, 28/06 – odl. US, 40/07, 64/16 – odl. US, 20/18). Pri javni obljubi nagrade kot obligacijskem razmerju lahko tisti, ki nagrado obljubi, zahteva izpolnjevanje določenih pogojev. V skladu z 207. členom OZ izvajalca nagradne igre obljuba nagrade veže in jo mora izpolniti tistemu, ki opravi določeno dejanje, doseže kakšen uspeh ali se znajde v določenem položaju ali izpolni kak drug postavljeni pogoj. Izvajalec nagradne igre tako lahko načeloma postavi kot pogoj za sodelovanje v nagradni igri tudi prijavo na neposredno trženje, e-novice, e-račun, dodatno storitev, direktno bremenitev ipd. in podajo privolitve za obdelavo določenih že zbranih ali na novo posredovanih osebnih podatkov, ki so nujno potrebni za izvajanje prijave. Kadar je takšna privolitev postavljena kot pogoj za sodelovanje v nagradni igri, ne gre za prisilitev ali pogojevanje izvajanja pogodbe za zagotavljanje osnovne storitve (posamezniki, ki privolitev podajo in tisti, ki je ne podajo, lahko na enak način še naprej koristijo in plačujejo osnovne storitve, kot so jih do nagradne igre) in s tem tudi ne za neveljavno privolitev zaradi prisilitve v podajo privolitve. Privolitev, kot podlaga za obdelavo osebnih podatkov, je tudi v takšnih primerih praviloma lahko prostovoljna in svobodno dana, saj s tem posameznik ne zapade v slabši položaj. Najpogostejša posledica, da posameznik brez podaje privolitve ne more sodelovati v nagradni igri in se potegovati za nagrado, posameznika nedopustno ne sili v podajo privolitve. Gre namreč za zakonito izvajanje civilnega instituta javne obljube nagrade, kjer je celo z zakonom predvideno, da lahko tisti, ki javno obljubi nagrado, za to postavi določene pogoje.
Zgornje stališče IP je skladno tudi s četrtim odstavkom 7. člena Splošne uredbe o varstvu podatkov, ki določa, da se pri ugotavljanju, ali je bila privolitev dana prostovoljno, med drugim zlasti upošteva, ali je izvajanje pogodbe, vključno z zagotavljanjem storitve, pogojeno s privolitvijo v obdelavo osebnih podatkov, ki ni potrebna za izvedbo zadevne pogodbe. Določba prepoveduje omejevanje dostopa do osnovne storitve ali nakupa izdelka s privolitvijo v obdelavo osebnih podatkov, ki ni povezana z osnovno storitvijo ali s samim nakupom. Namen te določbe je zagotoviti, da namen obdelave osebnih podatkov ni niti prikrit, niti združen z izvajanjem pogodbe ali storitve, za katero osebni podatki niso potrebni (stališče iz Smernic EDPB 05/2020 o privolitvi na podlagi Uredbe 2016/679).
Dodatno gre opozoriti, da mora upravljavec biti vedno zmožen dokazati, da je posameznik privolil v obdelavo svojih osebnih podatkov za konkreten namen obdelave (npr. za neposredno trženje) kot tudi veljavnost take privolitve (privolitev mora biti dokazljiva, prostovoljna, specifična, informirana in nedvoumna). Zgolj navedba v pravilniku, da se posameznik s privolitvijo strinja, da se bodo njegovi podatki obdelovali za namen neposrednega trženja, načeloma ni mogoče šteti za to, da je posameznik v tak namen obdelave tudi dejansko privoli. Ustreznost pravilnikov o izvajanju nagradne igre je zato kot samostojna pravna podlaga za obdelavo osebnih podatkov na podlagi privolitve lahko vprašljiva, kar bi IP dokončno sicer lahko presodil in preveril zgolj v inšpekcijskem ali drugem nadzornem postopku. Privolitev mora biti nedvoumna - torej taka, ki je podana z izkazljivim in aktivnim dejanjem posameznika in se kot taka ne domneva (npr. zgolj s seznanitvijo s pravili nagradne igre).
Če bi upravljavec osebne podatke sicer zbiral in nadalje obdeloval na podlagi pravne podlage zakonitih interesov, še poudarjamo, da je obdelava osebnih podatkov glede na točko (f) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe zakonita, če je potrebna zaradi zakonitih interesov, za katere si prizadeva upravljavec ali tretja oseba, razen, kadar nad takimi interesi prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika. Kadar se osebni podatki obdelujejo na tej podlagi, dodatna privolitev posameznika ni potrebna. Obdelava osebnih podatkov za neposredno trženje se skladno z uvodno določbo št. 47 Splošne uredbe namreč lahko šteje za opravljeno v zakonitem interesu.
Upravljavec lahko v primeru, ko osebne podatke posameznika pridobi na zakonit način, npr. v okviru izvedbe nagradne igre, za katero zagotovi ustrezno pravno podlago, te lahko uporabi tudi za namene neposrednega trženja. Posameznik lahko vedno takšni obdelavi skladno z 21. členom Splošne uredbe ugovarja, na kar ga mora upravljavec opozoriti najpozneje ob prvem kontaktu z njim in mu to pravico predstaviti jasno in ločeno od vseh drugih informacij (drugi in četrti odstavek 21. člena Splošne uredbe).
Izjeme pri nadaljnji uporabi zakonito zbranih osebnih podatkov za namene neposrednega trženja sicer določa Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 130/22 in 18/23, v nadaljevanju ZEKom-2). Ta v prvem odstavku 226. člena določa, da je uporaba samodejnih klicnih in komunikacijskih sistemov za opravljanje klicev na naročnikovo telefonsko številko brez človekovega posredovanja (npr. klicni avtomati, SMS, MMS), telefaksov ali elektronske pošte za namene neposrednega trženja dovoljena samo na podlagi naročnikovega ali uporabnikovega predhodnega soglasja. V drugem odstavku pa je določeno, da ne glede na določbe prejšnjega odstavka lahko fizična ali pravna oseba, ki od kupca svojih izdelkov ali storitev pridobi njegov elektronski naslov za elektronsko pošto, ta naslov uporablja za neposredno trženje svojih podobnih izdelkov ali storitev pod pogojem, da kupcu ponuja jasno in izrecno možnost, da brezplačno in enostavno zavrne takšno uporabo svojega elektronskega naslova takrat, ko so ti podatki za stike pridobljeni, in ob vsakem sporočilu, če kupec ni zavrnil takšne uporabe že na začetku. Nadzor nad izvajanjem 226. člena ZEKom-2 je v pristojnosti Agencije za komunikacijska omrežja in storitve RS (v nadaljevanju AKOS).
Sklepno IP še poudarja, da Splošna uredba v 13. in 14. členu določa dolžnost vsakega upravljavca, da posameznikom (pred samo obdelavo) zagotovi informacije glede obdelave njihovih osebnih podatkov. Informacije se pa morajo v vsakem primeru posamezniku zagotoviti na način, določen v 12. členu Splošne uredbe, in sicer tako, da so podane na lahko dostopen način in predstavljene v jedrnati, pregledni in razumljivi obliki ter jasnem in preprostem jeziku, ki je prilagojen glede na tipičnega uporabnika njihovih storitev.
Upravljavec osebnih podatkov mora namreč posamezniku ob pridobitvi njegovih osebnih podatkov (npr. že pred izvedbo same nagradne igre) podati nekatere informacije o obdelavi osebnih podatkov, npr. identiteta in kontaktni podatki upravljavca, namen in pravna podlaga za obdelavo osebnih podatkov, uporabniki osebnih podatkov, podatki o morebitnem prenosu osebnih podatkov, obdobje hrambe, itd., v zvezi s tem pa vsekakor poleg omenjenega tudi informacijo, da bodo podatki ob sodelovanju v nagradni igri uporabljeni še za namen neposredno trženja.
V upanju, da ste dobili odgovor na svoje vprašanje, vas lepo pozdravljamo.
Grega Rudolf, mag., svetovalec pooblaščenca za mednarodne odnose
Dr. Jelena Virant Burnik, informacijska pooblaščenka