Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Posredovanje podatkov o učencih avtobusnemu prevozniku

26. junij 2025
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Posredovanje podatkov o učencih avtobusnemu prevozniku

Datum

26.06.2025

Številka

07120-1/2025/281

Kategorije

EMŠO in davčna, Posredovanje osebnih podatkov, Privolitev, Šolstvo

Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je po e-pošti prejel vaše zaprosilo za mnenje. Navajate, da želi avtobusni prevoznik pridobiti EMŠO vaših učencev. Prosite nas za nasvet, saj menite, da mu takih podatkov ne smete posredovati.

* * *

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.

Šola mora imeti za vsako posredovanje osebnih podatkov ustrezno pravno podlago. V opisanem primeru ni razvidno za kakšne vrste prevozov gre (kdo je naročnik, ali gre za šolski avtobus ali za klasične subvencionirane prevoze, ki jih nudi avtobusni prevoznik). Od tega je tudi odvisna pravna podlaga za obdelavo osebnih podatkov.

Šola sama po sebi brez soglasja staršev nima pravne podlage za posredovanje osebnih podatkov tretjim osebam. Če pa gre za posebne okoliščine in bi šola pridobila soglasje staršev, bi lahko imela pravno podlago za posredovanje osebnih podatkov otrok v točki (a) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe.

Skladno z Zakonom o osnovni šoli se o načinu prevoza osnovna šola dogovori s starši in lokalno skupnostjo. Primerno bi tako bilo, da zakonodajalec področje ustrezno uredil in da bi občina ustrezno opredelila postopek koriščenja subvencioniranih avtobusnih prevozov.

Obrazložitev

Uvodoma poudarjamo, da IP izven postopka inšpekcijskega nadzora oziroma drugega upravnega postopka konkretnih obdelav osebnih podatkov ne more presojati.

Uvodoma poudarjamo, da predstavlja osebni podatek katero koli informacijo v zvezi z določenim ali določljivim posameznikom; določljiv posameznik je tisti, ki ga je mogoče neposredno ali posredno določiti, zlasti z navedbo identifikatorja, kot je ime, identifikacijska številka, podatki o lokaciji, spletni identifikator, ali z navedbo enega ali več dejavnikov, ki so značilni za fizično, fiziološko, genetsko, duševno, gospodarsko, kulturno ali družbeno identiteto tega posameznika. Med osebne podatke tako štejemo npr. ime, priimek, naslov, EMŠO, davčno številko, itd.

V opisanem primeru ni razvidno za kakšne vrste prevozov gre (kdo je naročnik, ali gre za šolski avtobus ali za klasične subvencionirane prevoze, ki jih nudi avtobusni prevoznik). Od tega je tudi odvisna pravna podlaga za obdelavo osebnih podatkov. Pojasnjujemo, da mora biti za vsako obdelavo osebnih podatkov podana ustrezna pravna podlaga skladno s prvim odstavkom 6. člena Splošne uredbe:

(a)posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, je privolil v obdelavo njegovih osebnih podatkov v enega ali več določenih namenov;

(b)obdelava je potrebna za izvajanje pogodbe, katere pogodbena stranka je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali za izvajanje ukrepov na zahtevo takega posameznika pred sklenitvijo pogodbe;

(c)obdelava je potrebna za izpolnitev zakonske obveznosti, ki velja za upravljavca;

(d)obdelava je potrebna za zaščito življenjskih interesov posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali druge fizične osebe;

(e)obdelava je potrebna za opravljanje naloge v javnem interesu ali pri izvajanju javne oblasti, dodeljene upravljavcu;

(f)obdelava je potrebna zaradi zakonitih interesov, za katere si prizadeva upravljavec ali tretja oseba, razen kadar nad takimi interesi prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ki zahtevajo varstvo osebnih podatkov, zlasti kadar je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, otrok.

Ob tem opozarjamo, da se točka (f) ne uporablja za obdelavo s strani javnih organov pri opravljanju njihovih nalog.

Skladno s tretjim odstavkom 6. člena ZVOP-2 se lahko v javnem sektorju v skladu s prvim odstavkom tega člena obdelujejo osebni podatki posameznika, ki je dal privolitev za obdelavo svojih osebnih podatkov za enega ali več določenih namenov, če tako možnost določa zakon, sicer pa na podlagi privolitve, če ne gre za izvrševanje zakonskih pristojnosti, nalog ali oblastnih obveznosti javnega sektorja. Nadalje četrti odstavek določa, da se ne glede na določbe drugega odstavka tega člena za izvrševanje točke e) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe lahko v javnemu sektorju izjemoma obdelujejo tisti osebni podatki, ki so nujno potrebni za izvrševanje zakonitih pristojnosti, nalog ali obveznosti javnega sektorja, če se s to obdelavo ne poseže v upravičen interes posameznika, na katerega se osebni podatki nanašajo.

Šola sama po sebi brez soglasja staršev nima pravne podlage za posredovanje osebnih podatkov tretjim osebam. Če pa gre za posebne okoliščine in bi šola pridobila soglasje staršev, bi lahko imela pravno podlago za posredovanje osebnih podatkov v točki (a) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe v povezavi s citiranim tretjim odstavkom 6. člena ZVOP-2. Več o privolitvi lahko preberete na: https://www.ip-rs.si/zakonodaja/reforma-evropskega-zakonodajnega-okvira-za-varstvo-osebnih-podatkov/ključna-področja-uredbe/privolitev. V zaprosilu za mnenje izpostavljate EMŠO, vendar sklepamo, da gre dejansko za posredovanje tudi drugih osebnih podatkov otrok. Seveda pa je EMŠO je eden bolj občutljivih podatkov v smislu identifikacije posameznika, ki so bolj podvrženi tudi potencialni zlorabi s strani tretjih oseb, zato svetujemo dodatno previdnost pri njegovem morebitnem posredovanju.

Ob tem opozarjamo tudi, da je treba posameznike o obdelavi osebnih podatkov prehodno obvestiti. Skladno s 13. členom Splošne uredbe, bi šola morala obvestiti starše oz. zakonite zastopnike npr. o namenih, pravni podlagi za obdelavo, roku hrambe, uporabnikih itd. Več o tem lahko preberete na: https://www.ip-rs.si/zakonodaja/reforma-evropskega-zakonodajnega-okvira-za-varstvo-osebnih-podatkov/ključna-področja-uredbe/obveščanje-posameznikov-o-obdelavi-osebnih-podatkov.

Kot smo poudarili v že izdanem mnenju št. št. 07121-1/2024/1065 z dne 12. 9. 2024, je pravica do brezplačnega prevoza urejena v 56. členu Zakona o osnovni šoli[1] (v nadaljevanju: ZOsn). O načinu prevoza se osnovna šola dogovori s starši in lokalno skupnostjo. To ustvarja zakonsko obveznost za občino, da zagotovi ustrezno organizacijo šolskih prevozov. Občina bi tako lahko eventualno izkazala pravno podlago za posredovanje osebnih podatkov otrok izvajalcu šolskega prevoza za namen izdelave izkaznic, na podlagi zgoraj citiranega četrtega odstavka 6. člena ZVOP-2 v zvezi s 56. členom ZOsn. IP opozarja, da bi morala občina ob tem upoštevati tudi načelo najmanjšega obsega podatkov in prevozniku posredovati zahtevane podatke le, če so te nujni za izvedbo prevoza. Prevoznik mora zato izkazati, da se enakega cilja ne da doseči na način, ki manj posega v zasebnost otrok.

Primerno bi torej bilo, da bi zakonodajalec to področje uredil in da bi občina ustrezno opredelila postopek koriščenja subvencioniranih avtobusnih prevozov. Prav tako bi bilo primerneje, da bi se avtoprevoznik glede posredovanja osebnih podatkov neposredno obrnil na starše.

V upanju, da vam bodo naša napotila v pomoč, vas lepo pozdravljamo.

dr. Jelena Virant Burnik,

informacijska pooblaščenka

Pripravila:

Barbara Žurej, univ. dipl. prav., svetovalka pooblaščenca za preventivo

---

[1]Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno besedilo, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12 – ZUJF, 63/13, 46/16 – ZOFVI-K, 76/23 in 16/24.

Financira Evropska unija. Izražena stališča in mnenja so izključno mnenja avtorja in ne odražajo nujno stališč in mnenj Evropske unije ali Evropske komisije. Niti Evropska unija niti organ, ki dodeljuje sredstva, zanje ne odgovarjata.

IP

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia