Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Množični dostop do osebnih podatkov o obveznem zdravstvenem zavarovanju dijakov in študentov

24. oktober 2025
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Množični dostop do osebnih podatkov o obveznem zdravstvenem zavarovanju dijakov in študentov

Datum:

24.10.2025

Številka:

07121-1/2025/1266

Kategorije:

Ocene učinkov v zvezi z varstvom podatkov, Posredovanje osebnih podatkov, Pravne podlage, Pridobivanje OP iz zbirk, Varnost osebnih podatkov

Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje. Zanima vas, ali lahko Zavod RS za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) omogoči študentskim servisom on-line elektronski dostop do podatkov o zavarovalnem statusu dijakov/študentov za namen pravilnega obračuna prispevkov od opravljenega študentskega dela.

Pojasnjujete, da ste študentski servisi na podlagi Zakona o dolgotrajni oskrbi dolžni od 1. 7. 2025 obračunavati prispevek za dolgotrajno oskrbo za dijake in študente, ki opravljajo delo preko napotnice študentskega servisa. Za pravilno izpolnjevanje zakonske obveznosti je nujno sprotno preverjanje, ali je posameznik v času opravljanja dela vključen v obvezno zdravstveno zavarovanje, saj prav ta status določa, če obstaja zaveza za obračunavanje prispevka za dolgotrajno oskrbo. Ker študentsko delo poteka vsakodnevno in obračuni niso vezani na mesečna izplačila, je potreben neposreden in masovni on-line dostop do podatkov. Dodajate, da imate že urejen on-line dostop do podatkov o šolskem statusu in rezidentstvu, zato menite, da bi bila podobna rešitev ustrezna tudi za dostop do podatkov o zavarovanju. Predlagate, da bi bil dostop omogočen preko posebne aplikacije ali vmesnika, kjer bi na podlagi EMŠO prejeli le podatek »DA/NE«, ali je oseba zavarovana. IP prosite za mnenje glede upravičenosti in možnosti takega dostopa.

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22 in 40/25 – ZInfV-1, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.

Ustrezno pravno podlago v smislu točke c) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe za posredovanje podatkov iz evidence ZZZS študentskim servisom o tem, ali ima posamezni dijak ali študent status zavarovane osebe, v obliki »DA/NE«, bi lahko predstavljale določbe ZDOsk-1 in ZZVZZ. Drugo vprašanje pa je, ali te zakonske določbe zagotavljajo zadostno pravno podlago tudi za neposredni elektronski dostop študentskih servisov do podatkov v evidenci ZZZS o zavarovanih osebah.

Vsakršna oblika posredovanja osebnih podatkov, bodisi preko posamične poizvedbe bodisi preko neposrednega elektronskega dostopa ali v okviru povezovanja zbirk, zahteva, da je takšna obdelava zakonita, da se obdelujejo le nujno potrebni podatki, prenos pa je varen, sledljiv in upravičen glede na naloge upravljavca.

Upravljavec mora najprej oceniti, ali gre v konkretnem primeru za posredovanje oziroma pridobivanje podatkov ali za povezovanje zbirk osebnih podatkov v smislu 12. točke 5. člena ZVOP-2 ter ali je takšna obdelava zajeta v 87. členu ZVOP-2.

IP v neobvezujočem mnenju ne more odločati o tem, ali bi bilo določeno posredovanje osebnih podatkov zakonito ter ali gre v opisanem primeru za povezovanje zbirk, niti potrjevati ustreznosti posameznih tehničnih rešitev ali vnaprej dopuščati predlaganega načina pridobivanja podatkov.

Obrazložitev

Uvodoma poudarjamo, da IP izven konkretnega nadzornega postopka ne more presojati zakonitosti obdelav osebnih podatkov. To pomeni, da v okviru mnenja ne more odločati o tem, ali bi bilo določeno posredovanje osebnih podatkov zakonito, niti potrjevati ustreznosti posameznih rešitev ali vnaprej dopuščati predlaganega načina pridobivanja podatkov, temveč lahko zgolj opozori na relevantno pravno podlago ter pogoje, ki morajo biti izpolnjeni za zakonito obdelavo osebnih podatkov.

Vsak upravljavec mora imeti za obdelavo osebnih podatkov, kamor sodi tudi posredovanje podatkov, omogočanje dostopa do evidenc ter zbiranje in uporaba podatkov, zakonito in ustrezno pravno podlago iz prvega odstavka 6. in 9. člena Splošne uredbe (6. člen ZVOP-2). Izbira pravne podlage je odvisna od konkretnih okoliščin, odgovornost zanjo pa nosi upravljavec.

V skladu z drugim odstavkom 6. člena ZVOP-2 je obdelava osebnih podatkov v javnem sektorju in v zasebnem sektorju zaradi izvajanja zakonske obveznosti, javnega interesa ali izvajanja javne oblasti v primerih iz točk c) in e) prvega odstavka ter drugega in tretjega odstavka 6. člena Splošne uredbe zakonita le, če obdelavo osebnih podatkov, vrste osebnih podatkov, ki naj se obdelujejo, kategorije posameznikov, na katere se ti osebni podatki nanašajo, namen njihove obdelave in rok hrambe osebnih podatkov ali rok za redni pregled potrebe po hrambi določa zakon. Če je mogoče, se v zakonu določijo tudi uporabniki osebnih podatkov, posamezna dejanja obdelave in postopki obdelave ter drugi ukrepi za zagotovitev zakonite, poštene in pregledne obdelave.

V zvezi z obveznim zavarovanjem za dolgotrajno oskrbo (DO) ter zavezanci za plačilo prispevka za DO so relevantne predvsem določbe Zakona o dolgotrajni oskrbi (Uradni list RS, št. 84/23, 112/24 in 44/25; v nadaljevanju ZDOsk-1). Ta zakon uvaja nov prispevek za obvezno zavarovanje za DO, ki je obračunan tudi pri študentskem delu.

[1]Kot izpostavljate, so po 54. členu ZDOsk-1 v obvezno zavarovanje za DO vključene vse polnoletne osebe, ki so vključene v obvezno zdravstveno zavarovanje, z določenimi izjemami.

[2]Od 1. 7. 2025 dalje se tako prispevek obračuna tudi dijakom in študentom, starejšim od 18 let, ki so obvezno zdravstveno zavarovani. V skladu s 55. členom ZDOsk-1 so zavezanci za plačilo prispevka za DO med drugim izplačevalci dohodkov

56. člen pa opredeljuje višino prispevka. Osmi odstavek 56. člena ZDOsk-1 nadalje določa, da se prispevek za obvezno zavarovanje za DO pobira v istem postopku in na isti način kot prispevek za obvezno zdravstveno zavarovanje, ter da se v postopku smiselno uporabljajo določbe o razkritju podatkov, ki se štejejo za davčno tajnost, vključno z določbami Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno prečiščeno besedilo, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju ZZVZZ). Slednji pa v petem odstavku 79b. člena določa, da je zavod dolžan posredovati podatke iz evidence o zavarovanih osebah obveznega zdravstvenega zavarovanja tudi drugim zavezancem za prispevek.

(6) Za prijavo, odjavo ali spremembo obveznega zavarovanja za DO se uporabljajo določbe predpisov, ki urejajo obvezno zdravstveno zavarovanje. Zavezanec za prijavo v skladu s predpisi, ki urejajo obvezno zdravstveno zavarovanje, je tudi zavezanec za prijavo v obvezno zavarovanje za DO.

[2]55. člen (zavezanci za plačilo prispevka za DO):

(1) Zavezanci za plačilo prispevka za DO so zavezanci za plačevanje zdravstvenega prispevka za zavarovanje za primer bolezni in poškodbe izven dela ter zdravstvenega prispevka, ki se plačuje od dohodkov iz drugega pravnega razmerja ter iz naslova dejavnosti, ki se opravlja kot postranski poklic, po predpisih, ki urejajo obvezno zdravstveno zavarovanje ali drugih predpisih.

[3]12. točka 5. člena ZVOP-2 določa: "povezovanje zbirk podatkov" je avtomatsko in elektronsko povezovanje zbirk, ki jih upravljajo upravljavci za različne namene ali po različnih pravnih podlagah, in sicer tako, da se določeni osebni podatki samodejno prenesejo ali vključijo v drugo povezano zbirko ali več povezanih zbirk, tudi če se izvaja le enosmeren pretok osebnih podatkov; zbirke so povezane, če se določeni osebni podatki iz ene zbirke neposredno vključijo v drugo zbirko in se tako druga zbirka poveča ali posodobi ali pa se osebni podatki v njej zaradi točnosti spremenijo.

Financira Evropska unija. Izražena stališča in mnenja so izključno mnenja avtorja in ne odražajo nujno stališč in mnenj Evropske unije ali Evropske komisije. Niti Evropska unija niti organ, ki dodeljuje sredstva, zanje ne odgovarjata.

IP

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia