Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
11.12.1997
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Francija Moreta, občinskega svetnika Občine Žiri, na seji dne 11. decembra 1997
s k l e n i l o :
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka o razpisu zakonodajnega referenduma o določitvi praznika Občine Žiri in določitvi njenih simbolov (Uradni list RS, 67/97) se zavrže.
1.Pobudnik je dne 10.11.1997 vložil pobudo za razveljavitev Odloka o razpisu zakonodajnega referenduma o določitvi praznika Občine Žiri in določitvi njenih simbolov (v nadaljevanju: Odlok), s katerim je Občinski svet Občine Žiri na podlagi 12. in 19. člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi (v nadaljevanju: ZRLI) razpisal referendum. Glasovanje o referendumskih vprašanjih je bilo določeno za 23. november 1997 hkrati z volitvami Predsednika Republike Slovenije. V pobudi navaja, da izpodbijani odlok ni bil sprejet po predpisanem postopku in da se ne da ugotoviti, kdaj je pet svetnikov podalo zahtevo za razpis zakonodajnega referenduma, ker predlog ni vpisan v delovodnik Občinskega sveta. Za 2. izredno sejo Občinskega sveta so svetniki sicer dobili gradivo z dne 4.12.1996 s predlogom za razpis referenduma, vendar tega predloga občinski svetniki, ki predlagajo razpis referenduma, niso podpisali. S tem ko je predsednik Občinskega sveta predlog petih občinskih svetnikov dal ponovno na sejo dne 15.10 1997, ne da bi imel nov predlog za razpis referenduma, je po mnenju pobudnika prekoračil svoja pooblastila in kršil 19. člen Zakona o referendumu in ljudski iniciativi, ki zahteva, da občinski svet razpiše referendum najkasneje v tridesetih dneh po vložitvi zahteve za razpis referenduma. Pobudnik meni, da referendumski vprašanji v izpodbijanem odloku nista postavljeni tako, kot določata 14. in 46. člen ZRLI, saj sta premalo jasno izraženi, nepregledni in ne omogočata izbire. V Odloku tudi ni določen dan razpisa referenduma, kot to zahteva 30. člena ZRLI, ampak le dan glasovanja. Od dneva, ki je določen kot dan razpisa, namreč začnejo teči roki za opravila, ki so potrebna za izvedbo referenduma. Pobudnik predlaga, da Ustavno sodišče razveljavi izpodbijani odlok, kolikor pa ne bi moglo rešiti zadeve pravočasno, to je pred 23.11.1997, pa predlaga izdajo začasne odredbe.
2.Pobudnik daje pobudo za oceno zakonitosti izpodbijanega odloka kot občinski svetnik Občine Žiri. Meni, da drugi občinski svetniki in predsednik Občinskega sveta niso ravnali v skladu s sklepi samega Občinskega sveta in da izpodbijani odlok ni bil sprejet v skladu z ZRLI ter so bile kršene določbe 14., 19., 30.,33. in 46. člena tega zakona.
3.Ustava v drugem odstavku 162. člena določa, da lahko da pobudo za začetek postopka pred Ustavnim sodiščem vsakdo, če izkaže svoj pravni interes. V skladu z navedeno ustavno določbo je Zakon o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS) v drugem odstavku 24. člena natančneje določil, da je pravni interes za vložitev pobude podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma pravni položaj.
4.Ustavno sodišče odloča med drugim o skladnosti predpisov lokalnih skupnosti z Ustavo in zakoni (4. alinea prvega odstavka 160. člena Ustave) ni pa pristojno za odločanje o medsebojni skladnosti predpisov lokalnih skupnosti. Zato je Ustavno sodišče preizkusilo, ali ima pobudnik pravni interes za izpodbijanje Odloka s stališča v pobudi zatrjevane neskladnosti z ZRLI.
5.Pobudnik v pobudi ne opredeljuje, na kakšen način izpodbijani odlok posega neposredno v njegov pravni položaj. Zakon o lokalni samoupravi (v nadaljevanju: ZLS) ima vgrajene mehanizme, ki naj bi preprečevali, da bi nezakoniti ali neustavni občinski predpisi začeli veljati. Na podlagi petega odstavka 33. člena lahko župan zadrži objavo splošnega akta občinskega sveta, če meni, da je neustaven ali nezakonit, in predlaga občinskemu svetu ponovno odločanje na naslednji seji. Če občinski svet vztraja pri svoji odločitvi, se splošni akt objavi, župan pa lahko vloži pri Ustavnem sodišču zahtevo za oceno njegove skladnosti z Ustavo in zakonom. Občinski svetnik lahko izpodbija predpis občinskega sveta le, če izkaže, da predpis neposredno posega v njegov pravni položaj, ki mu gre kot občinskemu svetniku. Kolikor bi lahko vsak občinski svetnik izpodbijal v občinskem svetu sprejeti predpis, bi to pomenilo, da bi lahko svetnik, ki ne bi bil zadovoljen z izglasovanim predpisom oziroma bi menil, da je nezakonit ali protiustaven, vložil pobudo za presojo njegove ustavnosti in zakonitosti. Ustava takega širokega pooblastila za izpodbijanje pravnih predpisov ne daje.
6.Iz navedenega izhaja, da pobudnik ne more izpodbijati sprejetega odloka v funkciji občinskega svetnika, ker izpodbijani Odlok v ničemer ne posega v njegov pravni položaj, ki ga ima kot svetnik v Občinskem svetu Občine Žiri.
7.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi 25. člena ZUstS v sestavi predsednik dr. Lovro Šturm in sodniki dr. Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, Franc Testen in dr. Boštjan M. Zupančič. Sklep je sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i kdr. Lovro Šturm