Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
399. člen ZPIZ-2 se nanaša le na ozko skupino, ki se lahko upokoji, ne da bi izpolnjevala pogoje za starostno pokojnino, ki jih določa ZPIZ-2 v 27. in 29. členu, torej splošne določbe, ki veljajo za vse ostale zavarovance.
Zakonodajalec je v 39.a členu drugače določil pogoje za pravico do izplačila 20 % predčasne ali starostne pokojnine. Izplačilo je izrecno vezal na izpolnjevanje pogojev po tem zakonu, teh pa tožnik ni izpolnjeval brez uporabe določb ZPol. Z novelo je tudi razširil krog upravičencev do navedene pravice. To možnost je določil tudi za uživalce pokojnin, pri čemer je izključil uživalce pokojnin po posebnih predpisih. S tem je izenačil aktivne zavarovance, ki izpolnjujejo pogoje po posebnih predpisih z uživalci pokojnin po posebnih predpisih. Za obe skupini velja, da ne moreta uveljaviti pravice do 20 % izplačila starostne ali predčasne pokojnine, ker so se oziroma se lahko upokojijo po ugodnejših pogojih.
Revizija se zavrne.
1. Sodišče prve stopnje je zavrnilo tožbeni zahtevek za odpravo odločb toženca z dne 14. 3. 2016 in z dne 13. 6. 2016 ter priznanje pravice do izplačila 20 % starostne pokojnine od 3. 2. 2016 dalje. Zavrnilo je tudi zahtevek za izdajo odločbe o odmeri, višini in izplačevanju 20 % starostne pokojnine in odločilo, da tožnik sam nosi svoje stroške postopka.
2. Sodišče druge stopnje se je strinjalo z dejanskimi razlogi in pravno presojo sodišča prve stopnje, zato je zavrnilo pritožbo tožnika.
3. Zoper pravnomočno sodbo sodišča druge stopnje je tožnik vložil revizijo zaradi zmotne uporabe materialnega prava. Pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine ureja Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (v nadaljevanju ZPIZ-2)1. Zato je bistveno, ali tožnik izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice po ZPIZ-2 in ne, ali izpolnjuje pogoje po splošnih ali posebnih predpisih. Navedeno razlikovanje ne izhaja iz 39. a člena ZPIZ-2. Zakon o policiji (v nadaljevanju ZPol)2 določa le, da je pogoj za pridobitev pokojnine pod ugodnejšimi pogoji minimalno 15 let delovne dobe s statusom pooblaščene uradne osebe, ostali pogoji pa so določeni v ZPIZ-2. Te pa tožnik izpolnjuje. Napačno je stališče, da razmejevanje "po tem zakonu", navedeno v 39. a členu, pomeni, da tožnik ni upravičen do izplačila 20 % starostne pokojnine. To razlikovanje je namenjeno odpravi različne obravnave zavarovancev, ki so pravico uveljavili po ZPIZ-2 in tistimi, ki so izpolnili pogoje po prej veljavnem zakonu. Razlikovanje, ki ga utemeljujeta sodišči, tudi ne izhaja iz zakonodajnega gradiva. Ker ZPIZ-2 ni izrecno določil, da pravica do izplačila 20 % starostne pokojnine ne velja za vse zavarovance, ni podlage za drugačno obravnavanje tožnika. Opozarja na sodbo Vrhovnega sodišča VIII Ips 80/2015. 4. Revizija je bila vročena tožencu, ki nanjo ni odgovoril. 5. Revizija ni utemeljena.
6. Revizijsko sodišče na podlagi 371. člena Zakona o pravdnem postopku (v nadaljevanju ZPP)3 preizkusi izpodbijano sodbo le v delu, v katerem se izpodbija z revizijo, in v mejah razlogov, ki so v njej navedeni.
7. Materialno pravo ni bilo zmotno uporabljeno.
8. Iz ugotovljenega dejanskega stanja izhaja, da je tožnik 2. 2. 2016 vložil zahtevo za izplačilo 20 % starostne oziroma predčasne pokojnine. Toženec je z odločbo št. 4096109 z dne 14. 3. 2016 zahtevo zavrnil. Tožnik je dopolnil 51 let in 8 mesecev starosti ter 39 let 2 meseca in 13 dni pokojninske dobe, od tega 38 let 5 mesecev in 5 dni brez dokupa. Z dopolnjeno dobo in starostjo ne izpolnjuje pogojev iz petega odstavka 27. člena ZPIZ-2 za priznanje pravice do starostne pokojnine, prav tako pa tudi ne pogojev iz drugega odstavka 29. člena ZPIZ-2 za priznanje pravice do predčasne pokojnine. Organ druge stopnje je z odločbo z dne 13. 6. 2016 pritožbo tožnika zavrnil. 9. Sporno je, ali tožnik izpolnjuje pogoje za priznanje pravice do izplačila 20 % pokojnine po 39.a členu ZPIZ-2, ker izpolnjuje pogoje za starostno pokojnino z upoštevanjem ZPol. 10. Pogoje za starostno pokojnino določa 27. člen ZPIZ-2. Zavarovanec pridobi pravico do starostne pokojnine pri starosti 65 let, če je dopolnil najmanj 15 let zavarovalne dobe. Ne glede na navedeno določbo pridobi pravico do starostne pokojnine tudi zavarovanec, ki je dopolnil 60 let starosti in 40 let pokojninske dobe brez dokupa. V letu 2016 je bila starost 60 let v skladu s petim odstavkom 27. člena ZPIZ-2 za moške znižana na 59 let in 4 mesece ob 40 letih pokojninske dobe brez dokupa. Pogoji za pravico do predčasne pokojnine so določeni v 29. členu ZPIZ-2. To pravico lahko uveljavi zavarovanec pri starosti 60 let, če je dopolnil 40 let pokojninske dobe. Za moškega je bila starost v letu 2016 prav tako znižana na 59 let in 4 mesece.
11. ZPol določa, da ima pravico do upokojitve delavec policije, ki ima najmanj 30 (moški) oziroma 25 (ženska) let pokojninske delovne dobe, od tega najmanj 15 let s statusom pooblaščene uradne osebe po Zakonu o notranjih zadevah oziroma s statusom policista, in dopolni najmanj 45 (moški) oziroma 40 (ženska) let starosti.
12. Postopno prilagajanje zahtevane starosti in pokojninske dobe današnjim razmeram, v primeru, ko se lahko posamezne skupine zavarovancev upokojijo pod ugodnejšimi pogoji, je uvrščeno med prehodne določbe ZPIZ-2. Tako se 399. člen ZPIZ-2 nanaša le na ozko skupino, ki se lahko upokoji, ne da bi izpolnjevala pogoje za starostno pokojnino, ki jih določa ZPIZ-2 v 27. in 29. členu, torej splošne določbe, ki veljajo za vse ostale zavarovance. Določa najnižjo upokojitveno starost za zavarovance, ki lahko pridobijo pravico do pokojnine po posebnih predpisih in se uporabi, kadar so pogoji, določeni v posebnih predpisih, blažji od pogojev, ki veljajo za vse druge zavarovance. Z razlago, za katero se zavzema tožnik, bi izničili namen ureditve, zaradi katerega se lahko posamezni zavarovanci upokojijo pod ugodnejšimi pogoji in je zanje določena izjema od splošnega pravila glede izpolnjevanja pogojev za pravico do starostne oziroma predčasne pokojnine.
13. Pogoji za izplačilo 20 % starostne pokojnine so določeni v 39.a členu ZPIZ-2. Prvi odstavek tega člena določa, da se zavarovancu, ki je obvezno vključen v obvezno zavarovanje s polnim delovnim oziroma zavarovalnim časom in izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice do starostne ali predčasne pokojnine po tem zakonu ali je izpolnil pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine po predpisih, veljavnih do 31. decembra 2012 v skladu s prvim odstavkom 391. ali 394. člena tega zakona, če se za to odloči, od prvega naslednjega dne po vložitvi zahteve, mesečno izplačuje 20 % starostne ali predčasne pokojnine, do katere bi bil upravičen na dan njene uveljavitve. Del pokojnine se izplačuje do prenehanja obveznega zavarovanja s polnim delovnim oziroma zavarovalnim časom.
14. Z novelo ZPIZ-2B, ki je začela veljati 1. 1. 2016, je zakonodajalec v 39.a členu drugače določil pogoje za pravico do izplačila 20 % predčasne ali starostne pokojnine, kot so veljali pred tem. Tako je to izplačilo izrecno vezal na izpolnjevanje pogojev po tem zakonu, teh pa tožnik ni izpolnjeval brez uporabe določb ZPol4. Z novelo je tudi razširil krog upravičencev do navedene pravice. To možnost je določil tudi za uživalce pokojnin, pri čemer je izključil uživalce pokojnin po posebnih predpisih. S tem je izenačil aktivne zavarovance, ki izpolnjujejo pogoje po posebnih predpisih z uživalci pokojnin po posebnih predpisih. Za obe skupini velja, da ne moreta uveljaviti pravice do 20 % izplačila starostne ali predčasne pokojnine, ker so se oziroma se lahko upokojijo po ugodnejših pogojih. V primerjavi z vsemi drugimi zavarovanci so obravnavani drugače, ugodneje. Pravico bodo lahko uveljavili, ko bodo izpolnili pogoje, določene v 27. oziroma 29. členu ZPIZ-2, torej po pogojih, ki veljajo za vse druge zavarovance in ne prej. Da je pravica do 20 % izplačila vezana na izpolnjevanje pogojev po splošnem in ne posebnem predpisu, je razvidno tudi iz obrazložitve predloga 7. člena ZPIZ-2B5. 15. Tožnik izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine po posebnem predpisu, to je po ZPol v povezavi s 399. členom ZPIZ-2, ne pa pogojev iz 27. in 29. člena ZPIZ-2. Zato je bil njegov zahtevek za izplačilo 20 % starostne oziroma predčasne pokojnine utemeljeno zavrnjen.
16. Zadeva, ki jo v utemeljitev svojega pravnega stališča navaja revizija6, je drugačna. Nanaša se na upoštevanje vseh pokojnin, priznanih tako po splošnih kot posebnih predpisih, do uveljavitve ZPIZ-1. ZPIZ-2 pa govori o splošnih in posebnih pogojih za upokojitev. Slednji veljajo le za nekatere skupine, ki imajo na podlagi drugih predpisov določene ugodnosti.
17. Glede na navedeno je izpodbijana odločba pravilna in zakonita. Zato je revizijsko sodišče revizijo zavrnilo kot neutemeljeno (378. člen ZPP).
1 Ur. l. RS, št. 96/12 s spremembami. 2 Ur. l. RS, št. 49/98 s spremembami. 3 Ur. l. RS, št. 26/99 s spremembami. 4 Primerjaj sklep Ustavnega sodišča U-I-61/95. 5 Poročevalec DZ, EPA 890/VII z dne 18. 11. 2015. V obrazložitvi 7. člena ZPIZ-2B je posebej poudarjeno, da pravice do izplačila 20 % predčasne ali starostne pokojnine ne bodo mogli uveljaviti posamezniki, ki izpolnjujejo pogoje za pokojnino po posebnih predpisih, kot tudi ne posamezniki, ki izpolnjujejo pogoje za pridobitev pravice do poklicne pokojnine. 6 VIII Ips 88/2015.