Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Glede na 39.a člen ZPIZ-2B se pravice do izplačila 20 % starostne pokojnine zavarovancu, ki ne izpolnjuje pogojev za starostno oziroma predčasno pokojnino po tem zakonu, to je po 27. členu oziroma 29. členu ZPIZ-2 kot splošnem predpisu, ne more priznati.
I. Pritožba se zavrne in se potrdi sodba sodišča prve stopnje.
II. Tožeča stranka sama krije svoje stroške pritožbe.
1. Sodišče prve stopnje je z izpodbijano sodbo zavrnilo tožnikov tožbeni zahtevek, da se odpravi odločba toženca št. ... z dne 22. 9. 2016 in odločba št. ... z dne 7. 4. 2016 in se mu prizna pravica do izplačila 20 % starostne pokojnine od 2. 3. 2016 dalje, tožencu pa naloži, da v 30 dneh od pravnomočnosti sodbe izda odločbo o odmeri, višini in izplačevanju 20 % starostne pokojnine. Obenem je sklenilo, da tožnik sam nosi svoje stroške postopka.
2. Zoper sodbo je tožnik vložil pritožbo zaradi zmotne uporabe materialnega prava s predlogom, da pritožbeno sodišče pritožbi ugodi in izpodbijano spremeni tako, da ugodi tožbenemu zahtevku in tožencu naloži v plačilo stroške postopka skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi od naslednjega dne po poteku paricijskega roka 15 dni dalje do plačila. Meni, da je stališče sodišča prve stopnje napačno. Citira 39.a člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Ur. l. RS, št. 102/2015, v nadaljevanju ZPIZ-B). Pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine v Republiki Sloveniji ureja le Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Ur. l. RS, št. 96/2012, v nadaljevanju ZPIZ-2), kar je razvidno tudi iz 36. točke 7. člena tega zakona. Tožnik pa le na podlagi Zakona o policiji pogojev za starostno pokojnino ne more izpolniti. 87. člen Zakona o policiji (Ur. l. RS, št. 49/98 s spremembami, v nadaljevanju ZPol) le določa pogoj minimalno 15 let dobe s statusom pooblaščene uradne osebe, kakršnihkoli drugih pogojev pa ne določa. Vztraja, da je pogoje za starostno pokojnino iz 399. člena ZPIZ-2 tudi izpolnil in s tem izpolnil pogoje za starostno pokojnino po ZPIZ-2, to je "po tem zakonu", kar mu skladno z 39.a členom ZPIZ-2B daje pravico do 20 % starostne pokojnine. ZPIZ-2 nikjer ne določa, da imajo pravico do 20 % starostne pokojnine le osebe, ki izpolnijo pogoje po 27. členu ZPIZ-2 in ne tudi tiste, ki izpolnijo pogoje po 399. členu ZPIZ-2. Razmejevanje "po tem zakonu" pa je v 39. členu ZPIZ-2B dodano zato, ker se s tem razmejuje med tistimi, ki izpolnjujejo pogoje po ZPIZ-2 od tistih, ki izpolnjujejo pogoje po prej veljavnih predpisih, saj je namreč ZPIZ-2B razširil pravico do 20 % starostne pokojnine tudi na tiste, ki so pravico do starostne pokojnine pridobili po predpisih, veljavnih do 31. 12. 2012. Sklicuje se na določbe ZPIZ-2, iz katerih je razvidno, da ZPIZ-2 določa novo obliko bonusa, ki se priznava vsakomur, ki se odloči ostati v zavarovanju po izpolnitvi pogojev za predčasno oziroma starostno pokojnino, in sicer v obliki izplačila 20 % predčasne oziroma starostne pokojnine. Iz predloga ZPIZ-2B je razvidno, da je cilj ZPIZ-2B v tem, da bodo ob izpolnitvi pogojev za starostno ali predčasno pokojnino vse kategorije zavarovancev upravičene do prejemanja 20 % predčasne oziroma starostne pokojnine. Res je sicer, da je v samem predlogu hkrati pri obrazložitvi posameznih členov navedeno, da je ta pravica vezana na izpolnjevanje pogojev za upokojitev po splošnih predpisih, vendar pa je takšno stališče v nasprotju z zgoraj izpostavljenimi načeli in zagotovili in poleg tega to tudi ni razvidno iz samega besedila 39.a člena ZPIZ-2B. Če bi ZPIZ-2B želel uvesti razdelitev med tiste, ki izpolnijo pogoje po 27. členu ZPIZ-2 in tiste, ki izpolnijo pogoje po 399. členu ZPIZ-2, bi moral to izrecno določiti v samem zakonu in navesti, da takšna pravica ne velja za vse zavarovance oziroma izrecno določiti, da to ne velja za tiste, ki se upokojijo pod ugodnejšimi pogoji iz 399. člena ZPIZ-2. Sicer pa bi izrecno določilo ZPIZ-2B, da do pravice do 20 % starostne pokojnine niso upravičeni tisti, ki izpolnijo pogoje po 399. členu ZPIZ-2, predstavljalo kršitev ustavnega načela enakosti pred zakonom. Poudarja, da za razmejevanje med tistimi, ki izpolnijo pogoje za upokojitev po 399. členu ZPIZ-2 in tistimi, ki jih izpolnijo po 27. členu ZPIZ-2, ni podan noben razumen razlog, ki bi izhajal iz narave stvari. Zakonodajalec zaradi spremembe ureditve, ni določil prehodnega obdobja, da bi zavarovanci, ki so izpolnili pogoje za pridobitev pravice do 20 % starostne pokojnine še pred 1. 1. 2016, lahko navedeno pravico uveljavili tudi po uveljavitvi ZPIZ-2B glede na to, da je tožnik pogoje za pridobitev pravice do 20 % pokojnine izpolnil že v letu 2015, kot je razvidno iz dopisa ZPIZ Slovenije z dne 9. 3. 2017. Zato je v konkretnem primeru podana kršitev tudi načela varstva zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave RS in kršitev načela enakosti pred zakonom iz 14. člena. Priglaša stroške pritožbe.
3. Pritožba ni utemeljena.
4. Po preizkusu zadeve v skladu z drugim odstavkom 350. člena Zakona o pravdnem postopku (Ur. l. RS, št. 26/99 s spremembami, v nadaljevanju ZPP) pritožbeno sodišče ugotavlja, da je sodišče prve stopnje na podlagi ugotovljenega dejanskega stanja pravilno uporabilo materialno pravo. V postopku pa tudi ni prišlo do absolutnih bistvenih kršitev določb ZPP, na katere pritožbeno sodišče pazi po uradni dolžnosti.
5. Sodišče prve stopnje je v skladu z določbo 81. člena v zvezi s 63. členom Zakona o delovnih in socialnih sodiščih (Ur. l. RS, št. 2/2004 in 10/2004, v nadaljevanju ZDSS-1) v obravnavanem primeru presojalo pravilnost in zakonitost dokončne odločbe toženca št. ... z dne 22. 9. 2016, s katero je zavrnil tožnikovo pritožbo vloženo zoper prvostopno odločbo št. ... z dne 7. 4. 2016. S slednjo je toženec zavrnil tožnikovo zahtevo za priznanje pravice do izplačila 20 % starostne oziroma predčasne pokojnine na podlagi prvega odstavka 39.a člena ZPIZ-2B z obrazložitvijo, da tožnik v letu 2016 ne izpolnjuje pogojev za priznanje pravice do starostne oziroma predčasne pokojnine po splošnem predpisu.
6. Med strankama ni sporno, da je tožnik pri tožencu zahtevo za izplačilo 20 % starostne pokojnine vložil dne 1. 3. 2016. Tedaj je že veljal ZPIZ-2B in določba 39.a člena. Ta določa, da se zavarovancu, ki je obvezno vključen v obvezno zavarovanje s polnim delovnim oziroma zavarovalnim časom in izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice do starostne ali predčasne pokojnine po tem zakonu, ali je izpolnil pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine po predpisih, veljavnih do 31. 12. 2012 v skladu s prvim odstavkom 391. ali 394. člena tega zakona, če se zavarovanec za to odloči od prvega naslednjega dne po vložitvi zahteve mesečno izplačuje 20 % starostne ali predčasne pokojnine, do katere bi bil upravičen na dan njene uveljavitve. Del pokojnine se izplačuje do prenehanja obveznega zavarovanja s polnim delovnim oziroma zavarovalnim časom.
7. Pogoje za starostno pokojnino ZPIZ-2 določa v 27. členu. Po tej določbi zavarovanec (moški in ženska) pridobi pravico do starostne pokojnine pri starosti 65 let, če dopolni najmanj 15 let zavarovalne dobe. Pravico do starostne pokojnine pridobi tudi zavarovanec, ki je dopolnil 60 let starosti in 40 let pokojninske dobe brez dokupa. Skladno s petim odstavkom 27. člena ZPIZ-2 je bila starost 60 let v letu 2016 za moške znižana na starost 59 let in 4 mesece ob hkratnem izpolnjevanju 40 let pokojninske dobe, brez dokupa. V 18. členu ZPIZ-2B pa je določeno, da se šteje, da zavarovanec - član, ki skupaj z dodano dobo iz drugega odstavka tega člena izpolnjuje pogoj dopolnjene pokojninske dobe za pridobitev pravice do starostne ali predčasne pokojnine, ni upravičen do pravic iz 39.a člena tega zakona, vse dokler ne izpolni zahtevanega pogoja pokojninske dobe, brez dodane dobe iz drugega odstavka tega člena.
8. Iz listinske dokumentacije izhaja, da je tožnik do dneva vložitve zahteve dopolnil 50 let in 11 mesecev starosti ter 37 let, 2 meseca in 16 dni pokojninske dobe. Od tega se je štelo 5 let in 6 mesecev zavarovalne dobe s povečanjem 12/16 v obdobju od 1. 7. 1984 do 31. 12. 2000. Na podlagi priznanega statusa vojnega veterana oziroma Zakona o vojnih veteranih ima priznano še dobo v trajanju 15 dni. Nadalje je iz dokumentacije razvidno, da je tožnik od 1. 1. 2001 dalje vključen v dodatno zavarovanje oziroma poklicno zavarovanje.
9. Po petem odstavku 27. člena ZPIZ-2 je za leto 2016 določen splošni pogoj za upokojitev, če zavarovanec izpolnjuje starost 59 let in 4 mesece ter 40 let pokojninske dobe brez dokupa. Glede na to, da tožnikova povečana zavarovalna doba znaša 5 let in 6 mesecev, se skladno z drugim odstavkom 398. člena ZPIZ-2 starostna meja 59 let in 4 mesece tožniku lahko zniža za 5 let in 6 mesecev na račun benifikacije in sicer na starost 53 let in 10 mesecev. Takšne starosti pa tožnik še ni dopolnil. Tožnik je na dan vložitve zahteve 1. 3. 2016 namreč dopolnil 50 let in 11 mesecev starosti. To pa pomeni, da tožnik na dan 1. 3. 2016 ne izpolnjuje enega izmed kumulativno zahtevanih pogojev za pridobitev pravice do starostne oziroma predčasne pokojnine, zaradi česar ne izpolnjuje pogojev za izplačilo 20 % pokojnine po prvem odstavku 39.a člena ZPIZ-2B.
10. Kot je pravilno ugotovilo sodišče prve stopnje, je pravica do 20 % starostne pokojnine vezana na izpolnjevanje pogojev po splošnih predpisih, ne pa na pogoje za upokojitev po posebnih predpisih, to je po ZPol v zvezi z določbo 399. člena ZPIZ-2. Določba 399. člena ZPIZ-2 se nanaša izključno le na postopno spreminjanje pogojev za pridobitev pravice do starostne pokojnine po posebnih predpisih in ne na pravico do izplačila 20 % starostne pokojnine. Zato ne glede na to, ali tožnik za pridobitev pravice do starostne pokojnine izpolnjuje pogoje po 399. členu ZPIZ-2 ob predpostavki, da je izpolnjen tudi pogoj statusa pooblaščene uradne osebe, to za odločitev glede izplačila 20 % starostne pokojnine ni odločilno. Glede na 39.a člen ZPIZ-2B se pravice do izplačila 20 % starostne pokojnine zavarovancu, ki ne izpolnjuje pogojev za starostno oziroma predčasno pokojnino po tem zakonu, to je po 27. členu oziroma 29. členu ZPIZ-2 kot splošnem predpisu, ne more priznati.
11. Pritožbeno sodišče dodatno poudarja, da je bilo v prvotnem besedilu tretjega odstavka 38. člena ZPIZ-2 glede pravice do izplačila 20 % pokojnine določeno, da se zavarovancu, ki je ob izpolnitvi pogoja za pridobitev pravice do predčasne ali starostne pokojnine zavarovan pri zavodu in ostane v zavarovanju v nespremenjenem obsegu, če se za to odloči, od prvega naslednjega dne po vložitvi zahteve, mesečno izplačuje 20 % predčasne ali starostne pokojnine, do katere bi bil upravičen na dan njene uveljavitve, vsaj do prenehanja zavarovanja ali do uveljavitve delne pokojnine, vendar največ do dopolnitve 65 let starosti. V citirani določbi prvotnega besedila 38. člena ZPIZ-2 posebni pogoj, da mora zavarovanec izpolnjevati pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine po tem zakonu, ni bil določen. Za razliko od prvotno od 1. 1. 2013 veljavne določbe 38. člena ZPIZ-2 pa je v 39.a členu ZPIZ-2B ta pogoj izrecno določen. Takšna določba tudi zasleduje namen, zaradi katerega je bilo prvotno besedilo 38. člena ZPIZ-2 glede izplačevanja 20 % pokojnine, spremenjeno. Kot izhaja iz obrazložitve k 7. členu ZPIZ-2B v Poročevalcu, je možnost prejemanja 20 % pokojnine le v primeru upokojitve po splošnih predpisih pokojninskega in invalidskega zavarovanja, ne pa v primeru upokojitve po posebnih predpisih. To dodatno potrjuje spremenjeni osmi odstavek 202. člena ZPIZ-2 (18. člen ZPIZ-2B), ki priznanje zahtevane pravice izrecno pogojuje z izpolnjeno pokojninsko dobo, brez dodane dobe. Glede izpolnjevanja pogojev po splošnih predpisih za pridobitev pravice do starostne pokojnine in do izplačevanje 20 % pokojnine, je stališče v identičnih zadevah opr. št. Psp 28/2017, Psp 182/2017, Psp 234/2017 in drugih, pritožbeno sodišče že zavzelo in se pri tem sklicevalo, ne samo na namen, zaradi katerega je bila spremenjena prvotna določba 38. člena ZPIZ-2, ampak tudi na stališče, ki ga je zavzelo Vrhovno sodišče RS v sodbi opr. št. VIII Ips 88/2015 z dne 14. 10. 2015. V reviziji, vloženi zoper sodbo Višjega delovnega in socialnega sodišča opr. št. Psp 28/2017 je Vrhovno sodišče RS v sodbi opr. št. VIII Ips 138/2017 tudi že zavzelo stališče, da je pravica do 20 % izplačila starostne oziroma predčasne pokojnine po 39.a členu ZPIZ-2B vezana na izpolnjevanje pogojev po splošnem in ne po posebnem predpisu.
12. Ker se določba 39.a člena ZPIZ-2B glede izpolnjevanja pogojev za priznanje pravice do starostne pokojnine nanaša na pogoje po tem zakonu, to je na pogoje po splošnih predpisih, pogojev po splošnih predpisih, določenih v 27. oziroma 29. členu ZPIZ-2 pa tožnik nedvomno ne izpolnjuje, je sodišče prve stopnje utemeljeno tožnikov tožbeni zahtevek zavrnilo in kot pravilni in zakoniti potrdilo izpodbijani odločbi toženca. Iz enakih razlogov je pritožbeno sodišče v skladu z določbo 353. člena ZPP tožnikovo pritožbo kot neutemeljeno zavrnilo in potrdilo sodbo sodišča prve stopnje ter hkrati v skladu s prvim odstavkom 154. člena v zvezi s prvim odstavkom 165. člena ZPP odločilo, da tožnik sam trpi svoje stroške pritožbe, saj z njo ni uspel.