Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

VSM Sodba I Cp 819/2019

ECLI:SI:VSMB:2019:I.CP.819.2019 Civilni oddelek

plačilo okoljske dajatve zavezanec za plačilo okoljske dajatve
Višje sodišče v Mariboru
14. november 2019

Povzetek

Sodišče je potrdilo odločitev sodišča prve stopnje, ki je vzdržalo sklep o izvršbi glede plačila okoljske dajatve za onesnaževanje okolja. Pritožba tožene stranke je bila zavrnjena, saj je sodišče ugotovilo, da Uredba o okoljski dajatvi ne predstavlja cene za storitev javne službe in da je njena ureditev skladna z Ustavo ter zakoni, ki urejajo varstvo okolja. Pritožnica je trdila, da je pavšalno plačilo v nasprotju z načelom sorazmernosti in da krši pravice občanov, ki niso priključeni na javno vodovodno omrežje, vendar je sodišče ugotovilo, da uredba ustrezno upošteva različne statusne zavezance.
  • Ureditev plačevanja okoljske dajatve za onesnaževanje okolja zaradi odvajanja odpadnih voda.Ali je Uredba o okoljski dajatvi za onesnaževanje okolja zaradi odvajanja odpadnih voda v nasprotju z Zakonom o varstvu okolja in Ustavo Republike Slovenije, zlasti glede obveznosti plačevanja pavšala za uporabo vode v primerih, ko objekt ni priključen na javno vodovodno omrežje?
  • Upoštevanje socialnih in gospodarskih značilnosti pri obračunu okoljske dajatve.Ali Uredba ustrezno upošteva socialne, gospodarske in geografske značilnosti območja pri obračunu okoljske dajatve?
  • Ustavna pravica do enakosti in zasebne lastnine.Ali Uredba krši ustavno pravico enakosti pred zakonom in pravico do zasebne lastnine?
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Uredba nikjer ne določa, da bi se moralo dopustiti oziroma izmeriti porabo vode tudi v primerih, ko stavba ni priključena na javno vodovodno omrežje, saj okoljska dajatev ni cena za storitev izvajanja javne službe. Gre za javno dajatev za obremenjevanje voda. V ZVO-1 so urejeni tudi ekonomski in finančni inštrumenti varstva okolja med katere je tudi uvrščena okoljska dajatev.

Izrek

I. Pritožba se zavrne in se potrdi sodba sodišča prve stopnje.

II. Tožena stranka krije sama svoje stroške pritožbenega postopka.

Obrazložitev

1. Sodišče prve stopnje je z izpodbijano sodbo vzdržalo v veljavi sklep o izvršbi Okrajnega sodišča v Ljubljani VL 12798/2018 z dne 21. 2. 2018 glede plačila glavnice v višini 132,20 EUR s pripadajočimi zakonskimi zamudnimi obrestmi in stroški izvršilnega postopka v višini 44,00 EUR z zakonskimi zamudnimi obrestmi od 7. 3. 2018 dalje do plačila (I. točka izreka). V II. točki izreka je toženi stranki naložilo plačilo stroškov tožeče stranke v višini 22,28 EUR.

2. Zoper sprejeto odločitev se pritožuje tožena stranka (v nadaljevanju toženka) zaradi zmotne uporabe materialnega prava. Meni, da je Uredba o okoljski dajatvi za onesnaževanja okolja zaradi odvajanja odpadnih voda (v nadaljevanju Uredba) na podlagi katere tožeča stranka (v nadaljevanju tožnica) zaračunava okoljsko dajatev v nasprotju z Zakonom o varstvu okolja (ZVO-1) in Ustavo Republike Slovenije, ki sta podlagi za sprejem Uredbe. Uredba določa, da se za onesnaževanje okolja praviloma plačuje v sorazmerju s povzročenim onesnaževanjem torej glede na količino komunalne odpadne vode, tako da onesnaževalec, ki v okolje spušča večjo količino odpadne vode plača višjo dajatev za onesnaževanje kot onesnaževalec, ki v okolje spusti manjšo količino odpadne vode. V primeru, ko ni možno pridobiti podatkov o porabljeni vodi, kot je to v konkretnem primeru, ko objekt ni priključen na javno vodovodno omrežje, pa se plačuje pavšalno po številu oseb, ki so prijavljeni v stanovanjski stavbi. Takšna ureditev je po mnenju pritožnice v nasprotju z Ustavo, saj so občani, ki so zaradi svojega prebivališča v občini, v kateri ni možna priključitev na javni vodovod prikrajšani tako materialno kot tudi glede kvalitete bivanja. Plačevanje dajatev vsekakor pomeni tudi poseg v zasebno lastnino zavezanca. ZVOP-1 pa ne vsebuje predpisanih okoljskih dajatev in konkretnih primerov onesnaževanja za katere se lahko predpiše. Takšna ureditev predstavlja nesorazmeren poseg v temeljne človekove pravice, saj je v nasprotju z načelom sorazmernosti. Predlaga, da sodišče druge stopnje izpodbijano sodbo spremeni tako, da sklep o izvršbi razveljavi in tožnici naloži povračilo stroškov pravdnega postopka oziroma podredno sodbo razveljavi in vrne sodišču prve stopnje v novo sojenje.

3. V odgovoru na pritožbo tožnica predlaga, da sodišče druge stopnje pritožbo kot neutemeljeno zavrne in potrdi izpodbijano sodbo.

4. Pritožba ni utemeljena.

5. Sodišče druge stopnje je izpodbijano sodbo preizkusilo v okviru pritožbenih navedb in po uradni dolžnosti (350. člen Zakona o pravdnem postopku - v nadaljevanju ZPP). Skladno z določilom prvega odstavka 458. člena ZPP se sodba v postopkih majhne vrednosti lahko izpodbija zgolj zaradi bistvenih kršitev določb pravdnega postopka iz drugega odstavka 339. člena ZPP in zaradi zmotne uporabe materialnega prava (341. člen ZPP).

6. Pritožba navaja, da je ureditev, ki ureja plačevanje pavšala za uporabo vode v primeru, ko objekt ni priključen na javno vodno omrežje protiustavna, saj občani, ki so zaradi svojega prebivališča v občini v kateri ni možnosti za priključitev na javno vodovodno in kanalizacijsko omrežje prikrajšani tako materialno kot tudi glede kvalitete bivanja. Pri tem pa uredba ne dopušča možnosti merjenja porabe vode v primerih, ko stavba ni priključena na javno vodovodno omrežje.

7. Sodišče druge stopnje ugotavlja, da Uredba ureja okoljsko dajatev, ki ne predstavlja cene za storitev izvajanja javne službe, zato morajo to dajatev plačevati vsi, tudi tisti, ki niso priključeni na javni vodovod in kanalizacijo. Izvajalec javne službe, kot zavezanec za plačilo okoljske dajatve za odvajanje komunalne vode porazdeli plačilo okoljske dajatve med uporabnike javne službe na območju posamezne občine ne glede na to, ali so uporabniki priključeni na javno kanalizacijo, imajo komunalno čistilno napravo ali odvajajo komunalno vodo v greznico oziroma niso priklopljeni na vodovodno omrežje. Uredba nikjer ne določa, da bi se moralo dopustiti oziroma izmeriti porabo vode tudi v primerih, ko stavba ni priključena na javno vodovodno omrežje, saj okoljska dajatev ni cena za storitev izvajanja javne službe. Gre za javno dajatev za obremenjevanje voda. V ZVO-1 so urejeni tudi ekonomski in finančni inštrumenti varstva okolja med katere je tudi uvrščena okoljska dajatev. To je posebna oblika obdavčevanja obremenjevanja okolja, ki je posledica onesnaževanja okolja ali rabe naravnih dobrin. Uredba upošteva tudi socialne, gospodarske in geografske značilnosti območja na katerem se izvaja vodna pravica. Upoštevaje načina rabe končnega uporabnika, ki ne omogoča polnega izkoriščanja vodne pravice in različni načini obračunavanja vodnega povračila glede na vrsto rabe pa pomenijo tudi upoštevanje gospodarskih in socialnih značilnosti. S tem pa Uredba upošteva vsa zakonska merila iz ZVO-1 in Zakona o vodah (ZV-1) in zato takšna ureditev ni v neskladju z Ustavo. Varovana je tako ustavna pravica enakosti pred zakonom iz 14. člena Ustave kot ustavna pravica do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave, saj uporabniki storitev niso v neenakopravnem položaju oziroma je v Uredbi urejeno različno obračunavanje glede na status zavezanca, torej ali je priključen na javno vodovodno omrežje ali ne. Predpisovanje obveznosti plačevanja, ki temelji na zakonu pa ne predstavlja posega v lastninsko pravico pritožnice.1

8. Glede na obrazloženo, ker niso podane s pritožbo očitane kršitve kot tudi ne uradoma upoštevne kršitve določb postopka, prav tako je sodišče prve stopnje pravilno uporabilo materialno pravo je sodišče druge stopnje pritožbo toženke kot neutemeljeno zavrnilo in potrdilo izpodbijano sodbo (353. člen ZPP).

9. Toženka s pritožbo ni uspela, zato krije sama svoje stroške pritožbenega postopka, prav tako tožnica z odgovorom na pritožbo z ničemer ni pripomogla k odločitvi sodišča druge stopnje, zato krije sama svoje stroške odgovora na pritožbo (154. člen v zvezi s 155. členom in 165. členom ZPP).

1 odločba US RS U-1-377/98-16 z dne 10. 1. 2002, odločba U-I-215/11 z dne 10. 1. 2013.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia